Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Sweelinq software

Toon actieve onderwerpen


hpw

Berichten: 123

Geregistreerd: 09 jul 2014 12:19

Bericht 06 jul 2021 12:16

Sweelinq software

Nadat Johannus eerder al een eigen software systeem heeft ontwikkeld met eigen samplesets lijkt Noorlander dezelfde tour op te gaan. Op zich kan concurrentie ten opzichte van Hauptwerk geen kwaad. Maar hierdoor wordt het wel een stuk complexer, want je wordt verplicht om meerdere software programma's te installeren als je naast Hauptwerk samplesets ook Noorlander samplesets wilt gebruiken.

Ik had het logischer gevonden dat alles voor Hauptwerk beschikbaar zou komen en dat men zich 100% op goede samplesets zou richten ipv weer een eigen software systeem te ontwikkelen...

Hoe kwam men tot zo'n besluit/innovatie en hoe kijken we (forumleden) hier tegenaan?

Groet, Hubèrt

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 06 jul 2021 13:05

Re: Sweelinq software

Wat wordt precies het licentiemodel achter Sweelinq? Ik snap wel dat de abonnementsstructuur van Hauptwerk velen een doorn in het oog is. Aan de andere kant, ik denk niet dat dat de aanleiding van de ontwikkeling is geweest, want een project als dit ontwikkel je echt niet in een paar maanden.
Ik ben benieuwd naar meer informatie van Noorlander zelf, met hopelijk een demoversie.
Voor de concurrentie is het in ieder geval altijd goed.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 06 jul 2021 14:48

Re: Sweelinq software

Alleen maar goed dat er concurrentie komt. Hopelijk dwingen de concurrenten elkaar om te ontwikkelen en innoveren, en tegelijk het programma betaalbaar te houden.
Nu maar hopen dat Sweelinq ook inderdaad betaalbaar en toegankelijk is, en een serieuze concurrent van Hauptwerk wordt.
Als Sweelinq echt goede voordelen over HW blijkt te hebben zou ik zelfs wel overwegen om volledig van Hauptwerk af te stappen.
Concreet betekend dit dat ik voorlopig geen geld meer ga uitgeven aan Hauptwerk (updates/samplesets) en eerst eens ga afwachten wat Sweelinq precies is. Daarna kijken of (op termijn) overstappen een optie is, of dat allebei de programma's op de pc komen te staan. (Of Sweelinq is troep en we doen er niks mee, kan natuurlijk ook nog)
Ben benieuwd wanneer Noorlander met details komt

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 jul 2021 15:17

Re: Sweelinq software

Tijd zal de schifting maken.

Van hauptwerk weten we wat het kan.

De huidige software van Johannus zie ik niet als concurrentie van hw.
Het is meer een eigen lijn van Johannus.

Sweelinq heb ik niet kunnen beoordelen.
Had me wel ingeschreven, maar geen uitnodiging gehad.

Dus moet ik voorzichtig zijn met persoonlijke input.

Wat mij wel opviel bij de YT filmpjes is dat er af en toe dynamisch verschil hoorbaar is, en dan bedoel ik uiteraard niet pp/fff.

En windgedrag/model is afwezig ?


Op zich is concurrentie goed, maar wat als sweelinq sets niet compatible zijn met hauptwerk?

Want waarom zou de huidige generatie hw gebruikers overstappen naar sweelinck?

Lijkt me zonde van de investering.


Maar iets onderliggends vind ik eigelijk verbazender.

Waarom krijgt blijkbaar het ene bedrijf wel toestemming, en het andere bedrijf niet om het Kam orgel op te nemen????



Ongelijk speelveld lijkt me dit, waar liggen de belangen?
Een Johannus komt met de live, en krijgt toegang tot de oude kerk van Amsterdam.

Noorlander komt met Sweelinq en krijgt toegang tot Dom van Dordrecht.

Terwijl er bij beide orgels al diversen aanvragen zijn afgewezen om er een sample van te maken.


We wachten het maar rustig af.....
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 06 jul 2021 16:07, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 06 jul 2021 15:58

Re: Sweelinq software

Inderdaad afwachten wat Sweelinq gaat worden.

Als HW doorgaat op deze voet, en tegelijk komt Sweelinq met een sterk pakket, dan is het toch vrij aantrekkelijk om na te denken aan overstappen (evt uitgesmeerd over een termijn van aantal jaar)
Nu zijn de sampleset producers bezig om verbeteringen door te voeren die eigenlijk in HW thuis horen(omgekeerde wereld).
Als je alles uit HW wilt halen wat er in zit, heb je nog een lijstje (dure) apps nodig. (Reaper, Sonarworks, En goede app voor nagalm, en die app die hier langs kwam om pijp detuning gelijk te zetten ofzoiets?)
Duur betaalde jaarlijkse updates van HW die maar half worden getest (de update om de fouten er uit te halen kan zo weer een half jaar duren)
Als Sweelinq iets moois neer weet te zetten, zullen de mensen van HW keihard aan de bak moeten om mij op termijn te houden.

Als ik straks een nieuwe PC nodig heb voor HW met 64 of 128Gb werkgeheugen en 2TB opslag, en Sweelinq zet dezelfde audiokwaliteit neer maar ben ik klaar met 32GB en 1TB opslag dan weet ik wel wat ik kies...

Zonde van de investering? Misschien. Maar investeren doe je sowieso, of het nu in de nieuwste HW update of sampleset is, of in de concurrent. De reeds aangeschafte orgels raken verouderd, en gebruik je steeds minder. Om de nieuwste sets te gebruiken heb je ook de nieuwste (dure) HW versie nodig.
Dus hoe je het ook wendt of keert, je hebt de keuze tussen blijven investeren of stoppen met investeren.
Maar op een gegeven moment gebruik je ook de oudere HW sets niet meer, ook al heb je die wel gewoon tot je beschikking.
Dus er is altijd een factor ''zonde van je investering''.

Puur speculatief hoor, want het zal echt niet makkelijk zijn om iets neer te zetten wat beter is dan HW.
Maar toch hoop ik dat er een echt stevige concurrent van HW komt.
Eentje die zo goed is, dat het het overwegen waard is om over te stappen...

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 jul 2021 16:59

Re: Sweelinq software

Het is inderdaad speculatief.

Maar ik kan weinig info details vinden m.b.t sweelinck.

Maar dat even ter zijde.

Stel dat Sweelinq net zo goed, of beter is dan Hauptwerk.

Dan vraag ik me af zullen al die hw gebruikers hun duizenden euro die ze hebben geinvesteerd voor " verouderd" afschrijven?

En bij Sweelinq opnieuw beginnen met software kopen en samplesets aanschaffen?

Dat bedoelde ik met zonde van de investering.


Had mijn inziens mooier geweest als bv sweelinq een alternatief zou zijn voor hw .
Maar dat sets wel op elkaars platform kunnen draaien.

Nu krijg je wel concurrentie waarschijnlijk, maar evenzeer een versnippering.

Stel ik ben als consument verkikkerd op het Kam orgel.
Dan is waarschijnlijk mijn enige keus Sweelinq.
Of wil ik alleen de St.Martinini spelen dan is mijn enige keus Hauptwerk.


Dus is het uitwisselbaar dan lijkt het me een welkome aanvulling voor de consument.

Maar wordt het een 2e variant naast HW dan zie ik nog niet zo snel buiten pijn in de portomonee een pluspunt?

Maar het blijft van Noorlander wel een mooi initatief, wat getuigt van ondernemerschap
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 06 jul 2021 20:36

Re: Sweelinq software

Op zich een mooi maar ook gewaagd initiatief van Noorlander. Ik ben ook erg benieuwd hoe het klikt, maar zal mijn mooie Hauptwerk er niet voor inwisselen. Wie daarover onzeker is kan misschien beter eerst kijken hoe zijn/haar Hauptwerk orgel is te upgraden met componenten en instellingen waardoor het beter/mooier gaat klinken. Ik heb die behoefte in ieder geval niet... met dank aan Mixtuur.

Mijn zorg is vooral dat Sweelinq bij een kleine partij als Noorlander erg kwetsbaar is. Wat als Noorlander stopt... om welke reden dan ook... dan is alle kennis en ondersteuning weg. Dat zal deels ook voor Hauptwerk van toepassing zijn, maar er zijn wereldwijd inmiddels zoveel gebruikers dat we mogen verwachten dat daar wel een oplossing voor zal zijn.

Overigens vind ik het met Jan-Wim ook erg vreemd dat de ene partij wel toegang heeft om bepaalde orgels op te nemen en een andere partij niet. Lijkt me niet helemaal eerlijk. Maar ja, als het voor Sweelinq of Johannus Live opgenomen mag worden, dan toch ook voor Hauptwerk? Ik zie niet in waarom dat niet zou mogen.

Maar vraag je naar mijn mening.... laat er dan nog maar vele mooie samplesets voor Hauptwerk opgenomen worden.
Met vriendelijke en muzikale groet,
Jan Kleppe
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 06 jul 2021 21:05

Re: Sweelinq software

Jan Wim schreef:Dan vraag ik me af zullen al die hw gebruikers hun duizenden euro die ze hebben geinvesteerd voor " verouderd" afschrijven?

En bij Sweelinq opnieuw beginnen met software kopen en samplesets aanschaffen?

Dat bedoelde ik met zonde van de investering.


Aan de andere kant: Op alle gebieden worden er dingen afgeschreven (die nog hartstikke goed te gebruiken zijn) en ingewisseld voor een nieuwere/beter variant.

Dus nu als HW gebruiker:
Stel, een HW4 gebruiker heeft centjes gespaard om te upgraden. HW is verouderd, de sets zijn verouderd, de pc is verouderd.
HW6 (of hw7 of hw8) + nieuwste (grote) set (8 kanaals? volgend jaar 10 of 12 kanaals?) heb je al gauw een flinke portemonnee voor nodig. Hetzelfde voor een zware PC die dat giga kanaals geweld kan verwerken.
Dat kost je ook een flinke investering, met als gevolg dat je (zeer waarschijnlijk) de oudere ''HW4 sets'' niet meer gebruikt, want die vallen in het niet bij de nieuwste HW technieken en opnames.

Stel je voor dat Sweelinq (of andere toekomstige concurrent) wél groots inzet op o.a. convolution reverb, waardoor je bijv 1/3 kunt besparen op PC. Dan is het best realistisch om te verwachten dat die overstap gemaakt wordt.
De HW sets worden ook niet meer bespeeld. Weliswaar om een andere reden, maar het resultaat is hetzelfde.
Natuurlijk voelt het fijner om al je aangeschafte sets tot in het oneindige beschikbaar te hebben, maar hoe vaak gebruiken we nu nog de HW sets die opgenomen zijn zonder tremulant, 16-bits enz. enz.?

Alles staat of valt natuurlijk met de kwaliteit, gebruikersgemak, toegankelijkheid enz. van Sweelinq


Wat betreft het wel of niet mogen opnemen van een orgel:
Leonard schreef: want een project als dit ontwikkel je echt niet in een paar maanden.
Wanneer zouden de eerste ideeën ontstaan zijn? Al gauw een aantal jaar geleden denk ik. Misschien dat Noorlander het orgel als het ware heeft ''gereserveerd''? Of ze hebben gewoon een beter verkooppraatje gehouden bij de kerk.

Vraag je naar mijn mening? Laat er dan nog maar heel veel mooie orgel opgenomen worden voor Hauptwerk. En voor Johannus Live. En voor Sweelinq. En voor...
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 07 jul 2021 00:42

Re: Sweelinq software

Jan Leendert schreef:
Mijn zorg is vooral dat Sweelinq bij een kleine partij als Noorlander erg kwetsbaar is. Wat als Noorlander stopt... om welke reden dan ook... dan is alle kennis en ondersteuning weg. Dat zal deels ook voor Hauptwerk van toepassing zijn, maar er zijn wereldwijd inmiddels zoveel gebruikers dat we mogen verwachten dat daar wel een oplossing voor zal zijn.



Kleine partij? Ik denk dat het voortbestaan van Hauptwerk even kwetsbaar is! Is dat niet in feite maar één man.
Die vaak nog slecht bereikbaar is ook...

De risico in schatting dat Hauptwerk weg zou vallen, of opeens door een overname exclusief onder je concurrent zou vallen, kon wel eens een belangrijk argument zijn geweest om Sweelinq te ontwikkelen.
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 07 jul 2021 01:18

Re: Sweelinq software

Ik denk dat de argumenten om Sweelinq te ontwikkelen eigenlijk best logisch zijn.
(ik heb mijn gedachte daarover al eerder eens gedeeld)

Het is niet gezond als je voor je product afhankelijk bent van andere licenties: Windows, Hauptwerk en Sample.
Eventuele hulp apps nog niet meegerekend. Los van kosten, je hebt geen grip op de ontwikkeling, en blijft het 'volgen'. En dat vindt geen ondernemer leuk. En een ondernemer ís Noorlander. Met respect!

Hauptwerk zit m.i. te veel in de sfeer van High-End. Zeker op dit forum komt dat vaak tot uiting.
De GBites vliegen je om de oren, 8 kanaals is niets bijzonders meer. Maar vergeet niet dat er een grote groep is,
die aan 'ietsjes minder', ook heel veel orgel-plezier zou beleven.

Wat Sweelinq nu laat zien, zijn samplesets die twee kanaals zijn opgenomen, droog, en van een IR-galm voorzien.
En wat ik afgelopen zaterdag hoorde, staat ver boven de gemiddelde Live, Domus of wat voor standaard digitaal orgel dan ook. Daar zit dus het marktpotentieel. Klanten die gewoon het orgel willen aandoen, paar seconde wachten, en spelen maar.

De meeste aanbieders hebben een schil gebouwd om Hauptwerk heen, om de bediening intuïtief te maken.
Dan is het toch logischer om gewoon een eigen systeem te ontwikkelen!

De Live heeft door de keuze van een vast processor (geen PC) het systeem te veel uitgekleed.
Waarom de klank teleur stelt,(bij een te hoge prijs). Hauptwerk is misschien wel doorgeslagen in mogelijkheden.

Met Sweelinq heb je het in feite over een segment, dat precies tussen een Johannus Live en een Hauptwerk in zit.
En omdat de meeste vis nog altijd tussen de kop en staart zit, lijkt mij dit een slimme keuze!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 jul 2021 07:59

Re: Sweelinq software

tja lastig

Maar iedereen heeft nu Hauptwerk incl. sets, of die nu wel of niet verouderd zijn.
Zolang Hauptwerk bestaat moet sweelinq wel bizar overtuigen wil ik zomaar mijn gedane investeringen opzij zetten.
En op 0 beginnen met nieuwe software en dito sets?

Ik kan nergens iets terug lezen over deze sweelinq software:

wat gaat dit kosten voor een "overstapper" ?
wat is de norm ,wel of niet uitwisselbaar
wat voor aanpassingen moet een HW gebruiker maken om de transitie naar Sweelinq te maken?
kan je hybride blijven spelen? HW en Sweelinq
welke beveiliginssvorm zit in sweelinq, extern / intern
hebben 3e partijen mogelijkheid om ook sets te maken voor deze software?
zoniet wat zou de mogelijke frequentie zijn van nieuwe sweelinqsets?


kortom het lijkt me veeeels te vroeg om op basis van een paar berichten te gaan speculeren

vandaar mijn zin "afwachten maar"
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 07 jul 2021 09:41

Re: Sweelinq software

IK lees hier telkens over "overstappen"of "inwisselen".
Misschien omdat ik nog op HW 4.2 draai op "verouderde" sets, maar voor mij zou het goed naast elkaar kunnen.
En de orgels die we bespelen, zijn vaak meer dan honderd jaar oud, ook verouderd dus. ;)
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 jul 2021 09:56

Re: Sweelinq software

David Peekstok schreef:Het is niet gezond als je voor je product afhankelijk bent van andere licenties: Windows, Hauptwerk en Sample.

Ook Sweelinq zal draaien op een operating system: Windows of Linux. iOS zal niet mee doen want dat draait alleen op Apple hardware. Een OS heb je nodig om via drivers bijv. een geluidskaart of beeldscherm aan te sturen.
Ook bij Sweelinq blijven het dus 3 afhankelijkheden: OS, het pakket en de sample.
Tenzij men hun eigen hardware gaat maken/gebruiken, dan komt daar nog een 4e bij. Maar ook daar draait tegenwoordig Linux op.

Ook een 8 kanaals set kun je als Dry set inzetten. De Dry set wordt soms ook afzonderlijk verkocht. Dus geen zware PC nodig. Wat is dan nog het voordeel van een Sweelinq sample set.

Kosten: een Sweelinq sample set zal misschien wel in deze prijsklasse liggen: € 495,00 - € 895,00 (https://www.johannus.com/nl/sample-sets). Gezien de prijzen zitten daar ook gradaties in. Welke dat zijn wordt niet duidelijk gemaakt. Bitrate, waardoor meer geheugen nodig is?

We zullen zien. Nu is het speculeren totdat Noorlander meer publiceert over het product.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 07 jul 2021 11:02

Re: Sweelinq software

Misschien is Sweelinq wel alleen een plugin, bedoeld voor bijv. reaper?
Dat is ook een optie dan kunnen ze het audio gedeelte inclusief IRs door reaper laten afhandelen, dat scheelt ontwikkelings kosten/tijd.
Wie weet het blijft speculeren.

Gr Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 07 jul 2021 16:47

Re: Sweelinq software

Betreft verouderen: ik heb een aantal sample sets van Sonus Paradisi en Jiri timmert aan de weg om "verouderde sample sets" zoals Caen en Utrecht te upgraden. Zijn klanten krijgen gratis die update zoals Mixer Front /Rear plus pipe detuning. Ik speel eigenlijk altijd met (Semi) professionele koptelefoon en ook bijvoorbeeld het Multikanaals Sonnenorgel kan ik 24bits laden in surround mode. Dus die heel dikke PC's heb je alleen nodig als je ook veel geld pompt in multi speakers, meer-kanaals hardware. Een 8-kanaals DAW kost knikkers. En muziek opnemen en afspelen is tenslotte ook stereo.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 07 jul 2021 19:02

Re: Sweelinq software

Jan Wim schreef:

Ongelijk speelveld lijkt me dit, waar liggen de belangen?
Een Johannus komt met de live, en krijgt toegang tot de oude kerk van Amsterdam.

Noorlander komt met Sweelinq en krijgt toegang tot Dom van Dordrecht.

Terwijl er bij beide orgels al diversen aanvragen zijn afgewezen om er een sample van te maken.

We wachten het maar rustig af.....


Op Utrecht na, ken ik geen orgel wat door meer dan één partij is gesampled.
Dus ja, het zal steeds een kwestie zijn van wie heeft de beste contacten, budget en juiste afspraken.
Maar dat een partij voor een periode exclusiviteit vraagt, die snap ik wel.

Er zijn zoveel mooie orgels, dat je niet kunt spreken van een ongelijk speelveld, vind ik.
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 07 jul 2021 19:10

Re: Sweelinq software

Jan Wim schreef:
Ik kan nergens iets terug lezen over deze sweelinq software: Ik pikte zaterdag de onderstaande antwoorden op:

wat gaat dit kosten voor een "overstapper" ? Iedere geïnteresseerde kan een Bèta versie krijgen.
wat is de norm ,wel of niet uitwisselbaar: Niet uitwisselbaar
wat voor aanpassingen moet een HW gebruiker maken om de transitie naar Sweelinq te maken?
kan je hybride blijven spelen? HW en Sweelinq : Ja, kan prima naast elkaar, begreep ik. Maar wel elks systeem met zijn eigen sets
welke beveiliginssvorm zit in sweelinq, extern / intern: Niets over gezegd
hebben 3e partijen mogelijkheid om ook sets te maken voor deze software? Ik raad van niet!
zoniet wat zou de mogelijke frequentie zijn van nieuwe sweelinqsets? De gekozen techniek van 2 kanaals + Ir galm is wel eenvoudiger. Dus wie weet! ]


kortom het lijkt me veeeels te vroeg om op basis van een paar berichten te gaan speculeren

vandaar mijn zin "afwachten maar"

Zeker! Maar concurrentie lokt altijd innovatie uit. Dus een prima ontwikkeling!
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 07 jul 2021 19:14

Re: Sweelinq software

Loosman schreef:Misschien is Sweelinq wel alleen een plugin, bedoeld voor bijv. reaper?
Dat is ook een optie dan kunnen ze het audio gedeelte inclusief IRs door reaper laten afhandelen, dat scheelt ontwikkelings kosten/tijd.
Wie weet het blijft speculeren.

Gr Jan


Via

https://www.samplesetsdordrecht.nl/?fbc ... KGhFblJW9I

Kan je inschrijven voor een nieuwsbrief.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 jul 2021 19:50

Re: Sweelinq software

David Peekstok schreef:
Jan Wim schreef:

Ongelijk speelveld lijkt me .....


Op Utrecht na, ken ik geen orgel wat door meer dan één partij is gesampled.
Juuust…... de spijker op de kop David, Amsterdam heeft de deuren voor een Hauptwerk set producent gesloten. Ook na diversen pogingen.
Johannus met minder Live gebruikers dan HW gebruikers, krijgt wel toegang. En dat terwijl Utrecht al was opgenomen voor HW. Dat is een gezonde marktwerking , want daar krijgen zowel Hauptwerk als een Johannus toegang tot het zelfde instrument


Dordrecht heeft eveneens een set producent voor HW afgewezen, terwijl een ander wel de kans krijgt.

Dus ja, het zal steeds een kwestie zijn van wie heeft de beste contacten, budget en juiste afspraken.
Maar hoe zit het dan met het monumentale Kam orgel. Dat is een monument (orgel nummer 367) (monument nr13417)
Feitelijk een rijksmonument waarin publiek geld zit.
Dus kan een orgelcommisie of kerkmeester(beheer) of wie er dan over gaat bepalen welk commercieel bedrijf wel of geen toestemming krijgt voor het sample van een rijksmonument?
het lijkt mij dat het voor ale partijen een ja/nee moet zijn.


Maar...…….. dat een partij voor een periode exclusiviteit vraagt, die snap ik wel.
mmmm dan blijft bij mij toch de vraag hoe kan je op een "publiek" rijksmonument exclusiviteit afdwingen?


Er zijn zoveel mooie orgels, dat je niet kunt spreken van een ongelijk speelveld, vind ik.
Helemaal met je eens David , mijn "ongelijk speelveld" zit meer in wel/geen toegang tot een orgel waarbij partij A wel de mogelijkheid krijgt.
En Partij B niet eens de kans krijgt om een "offerte" uit te brengen .
omdat er geen medewerking tot het sample van een orgel wordt verleend!!!!!

dat is een ongelijk speelveld, en zullen er op de achtergrond andere belangen spelen, anders kan ik het niet verklaren.



mijn input is een beetje offtopic, maar heeft wel enige raakvlakken met TS. ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 08 jul 2021 08:41

Re: Sweelinq software

Evert-Jan schreef:Ook Sweelinq zal draaien op een operating system: Windows of Linux. iOS zal niet mee doen want dat draait alleen op Apple hardware. Een OS heb je nodig om via drivers bijv. een geluidskaart of beeldscherm aan te sturen.


Als ik Noorlander was, zou ik mijn software bouwen in het Juce framework (https://juce.com/). Daarmee kun je vanuit één en de zelfde broncode een stand alone applicatie, VST's (voor in REAPER of andere DAWS) en zelfs een iOS-versie bouwen.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 14 jul 2021 09:12

Re: Sweelinq software

Eigenlijk is dit een wat prematuur topic over software in een bèta fase.

Ook hier wel handig om de link te hebben naar wat nú over de sampler Sweelinq werkelijk bekend is.
https://www.noorlanderorgels.com/terugb ... -jubileum/

“Sweelinq
Verder hebben we een eerste versie van onze eigen sampler gelanceerd. Deze sampler draagt de naam Sweelinq. De grootste voordelen van Sweelinq zijn de traploos instelbare galm, supersnelle laadtijd, eenvoudigheid in bediening, zeer realistisch windmodel en groot klankrealisme. ……

De samplesets van Dordrecht zijn alleen in onze eigen sampler Sweelinq te gebruiken. …….
We willen dit zo spoedig mogelijk ook beschikbaar maken voor iedereen die interesse heeft, en gaan deze samplesets vanaf begin dit najaar beschikbaar stellen als gratis bètaversie (testversie) voor iedereen die dat wil! Meldt u in ieder geval aan voor de nieuwsbrief (via www.samplesetsdordrecht.nl) waarin we u op de hoogte houden van het moment dat u deze samplesets kunt downloaden en installeren.”

Tot zover op de site van Noorlander.

Is dit zo ongeveer uit de tekst te halen?
- een bètaversie; dus nog geen specificaties vrij te geven, nog een maand of 3 a 4 geduld.
- eenvoudige bediening; zal weinig extra’s bevatten dan de basisfuncties.
- beschikbaar maken voor iedereen als gratis béta; nog effe niks kopen, geen dure software naast elkaar.
- convolutiegalm; dus 2-kanaals zo droog mogelijk, veel lichter, veel minder Gb’s, sneller en gemakkelijker te produceren (goedkoper).

Het team dat aan Sweelinq werkt is nog jong en enthousiast, de programmertaal een alom gebruikelijke, dus b.l.e.w. nog ruim gelegenheid om te verbeteren en uit te breiden.

Nee, ik heb verder geen relatie met Noorlander, maar zie met verwachting tegemoet wat daar gaande is!!
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 14 jul 2021 11:05

Re: Sweelinq software

GerrGouw schreef:de programmertaal een alom gebruikelijke, dus b.l.e.w. nog ruim gelegenheid om te verbeteren en uit te breiden.


Benieuwd waar je dit op baseert en om welke taal het gaat.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 jul 2021 11:24

Re: Sweelinq software

GerrGouw schreef:de programmertaal een alom gebruikelijke, dus b.l.e.w. nog ruim gelegenheid om te verbeteren en uit te breiden.



Weet niet of er 1 gebruikelijke programmeertaal is tegenwoordig, als ik zie wat alleen back-end al gebruikt
(C, C++, C#, Java, Python, Ruby, PHP en ASP.NET)

Ben met name benieuwd naar het realistische windmodel, en welke relatie dit heeft met het consumptief gebruik van het virtuele pijpwerk.
Is het dicht getimmerd net als in HW-sets met parameters? of zit er een soort algoritme in gebakken?
" zeer realistisch windmodel " de tijd zal het leren…..
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 217

Geregistreerd: 09 feb 2011 20:30

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 14 jul 2021 15:23

Re: Sweelinq software

GerrGouw schreef:Eigenlijk is dit een wat prematuur topic over software in een bèta fase.


Het is een topic over een leverancier die uitgebreid een jubileum viert en daarnaast middels communicatie nieuwe sampletsets en software aangekondigt.
Dan kun je verwachten dat er over gesproken en gespeculeerd wordt.
Dat de software nog in bèta stadium is, is niet ongebruikelijk.
Je staat zo mooi een tijd in de schijnwerpers. Gratis reclame.
Nu hopen dat de verwachtingen waar gemaakt gaan worden.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 14 jul 2021 19:57

Re: Sweelinq software

Leonard schreef:
waar je dit op baseert

Uit de mond van “Willie Wortel” himself. (Heel grote kerk, met veel wandelgangen met ruimte voor een praatje)

Jan Wim schreef:
C, C++, C#, Java, Python, Ruby, PHP en ASP.NET

Als dat de alom gebruikelijke zijn, zal hij er zeker tussen staan…., welke taal precies, maakt voor nu niet uit.
Wat ik ermee wil zeggen is, dat we niet bang hoeven te zijn, dat we voor de continuïteit van Sweelinq, niet van één man afhankelijk zijn.

En:
Ben met name benieuwd naar….

Wij allemaal nú al, natuurlijk ook, maar zoals eerder aangegeven nog paar maanden geduld voordat je de bèta kan en mag testen.
En omdat het nu eenmaal een bètaversie, nú geen specificaties.

Hans schreef:
Het is een topic over een leverancier die uitgebreid een jubileum viert en daarnaast middels communicatie nieuwe sampletsets en software aangekondigt.
Dan kun je verwachten dat er over gesproken en gespeculeerd wordt.
Dat de software nog in bèta stadium is, is niet ongebruikelijk.
Je staat zo mooi een tijd in de schijnwerpers. Gratis reclame.

In mijn beleving zijn alleen de samplesets aangekondigd. Op de bijeenkomst is pas toegelicht dat men zelf software heeft geschreven om ze te laten klinken.
Natuurlijk mag je er over spreken en speculeren, maar je mag niet verwachten dat de specificaties al vrijgegeven kunnen worden.
Mooi in de schijnwerpers (of lelijk bij de ongeduldigen?)
De datum zal wel een compromis zijn.
12 ½ jaar Noorlander, lancering model “Dordt” en samplesets van Dordrecht, software nog niet geheel gereed én het overlijden van Sweelink 400 jaar geleden op 16 oktober.
HGroet, Gerrit uit Gouda
Volgende

Keer terug naar Sweelinq

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com