Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

_Pieter_ stelt zich voor...

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 23 jun 2011 22:49

_Pieter_ stelt zich voor...

Beste Hauptwerkers,

Tijd om voor te stellen:
Mijn naam is Pieter, op moment van schrijven 28 jaar en van jongs af aan opgegroeid bij een (Eminent) orgel in het (ouderlijk) huis. In eerste instantie Klavarskribo aangeleerd maar later overgestapt naar het notenschrift. Tussendoor nog een paar jaar een uitstapje naar de piano gedaan maar na kennismaking met Hauptwerk in 2009 begon het toch weer te kriebelen. Daarop heb ik een Content D1127 aangeschaft en deze in de loop van de tijd verder geschikt gemaakt voor HW, o.a. door het zwelpedaal te midificeren, extra duimpistons toe te voegen, een statusdisplay in te bouwen en de registers uit te breiden om zo de grotere samplesets volledig te kunnen benutten. Voor mij is dat ook één van de leuke kanten van HW: de mogelijkheid om zelf dingen te customizen.

Afbeelding

Met de Content heb ik de nodige HW ervaring op kunnen doen en heb ik voor mezelf kunnen bepalen wat voor mij belangrijk is aan een Hauptwerk console. Met die kennis en ervaring ben ik eind 2010 naar Noorlander Orgelmakerij gegaan en hebben we de voor mij ideale Hauptwerk console samengesteld op basis van het Valotti model: 4 UHT klavieren met verschillende toetsdieptes en toetsdrukken per manuaal (a la een mechanisch orgel) en voldoende trekregisters om de grotere samplesets aan te kunnen. Leuke details zijn bijvoorbeeld het middels een lade-systeem uitschuifbare touchscreen en de houten setzerknoppen.
Het uitgangspunt is geweest om het orgel een klassieke uitstraling te geven zonder teveel ‘technische blikvangers’ zoals setzerknoppen en beeldschermen maar ook zonder teveel concessies te doen aan gebruiksgemak. Dankzij de creativiteit en vindingrijkheid van Kees Noorlander is dat heel goed gelukt naar mijn mening. Prettig was ook dat Kees de mogelijkheid bood pc, geluidskaart en hoofdtelefoonversterker door mijzelf aan te laten leveren aangezien ik al over deze componenten beschikte.

Afbeelding

Wat betreft mijn muzikale voorkeur: deze ligt voornamelijk in de romantiek. Frans romantisch zoals Gigout, Widor, Franck etc maar ook koraal improvisaties van bijv. Piet van Egmond, K.J. Mulder of de Zwart-en kunnen mij bekoren. Dat vertaald zich ook in de samplesets die ik in gebruik heb: Caen, Metz en Kampen Vol III waarvan Caen en Kampen de meest gebruikte zijn. En de Velosovo surround demo.

In het dagelijks leven ben ik werkzaam in de IT en die achtergrond is voor HW heel praktisch, bijvoorbeeld voor het schrijven van een eigen MIDI-decoder voor het statusdisplay.

Afgelopen week is het orgel afgeleverd en inmiddels ben ik weer op zoek naar een orgelleraar om de orgelstudie weer serieus op te pakken. Suggesties zijn welkom, bij voorkeur rond regio Ede / Barneveld.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 24 jun 2011 06:01

Re: _Pieter_ stelt zich voor...

Je orgel ziet er geweldig uit!
Hartelijk welkom op ons forum.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 24 jun 2011 09:53

Re: _Pieter_ stelt zich voor...

Werkelijk heel erg mooi! zou je nog een paar foto`s willen plaatsen?

Vr,gr en welkom.
Lub

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 24 jun 2011 18:43

Re: _Pieter_ stelt zich voor...

Welkom op het forum.

Grootse orgelkast met veel knoppen!

Wat zit er in dIe kast?

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 24 jun 2011 19:18

Re: _Pieter_ stelt zich voor...

lub schreef:Werkelijk heel erg mooi! zou je nog een paar foto`s willen plaatsen?

Binnenkort zal ik nog wat foto's maken en deze hier posten.

Peter schreef:Wat zit er in dIe kast?

In de kast zit de actieve subwoofer, 2 actieve luidsprekers (van Noorlander) en de pc met een Intel I7 950 en 24Gb RAM. Als geluidskaart heb ik de Focusrite Saffire in gebruik.
Met de luidsprekers ben ik nog aan het testen, de huidige heb ik op proef.
Laatst bijgewerkt door _Pieter_ op 25 jun 2011 10:54, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 24 jun 2011 20:42

Re: _Pieter_ stelt zich voor...

Hallo Pieter,
een hartelijk welkom vanuit Dordrecht!

Schitterend orgel!
Ik had al foto's gezien van de drieklaviers, maar vierklaviers 8-) , daar kan je werkelijk ieder " groot orgel op kwijt".
Veel muziekplezier ermee.

Ron.

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 02 jul 2011 18:59

Re: _Pieter_ stelt zich voor...

Zoals beloofd nog een paar foto's van wat details.

De houten setzer knoppen voor het vorige/volgende sequencer frame:
Afbeelding

Het inschuifbare en opklapbare touchscreen:
Afbeelding

Spreekt voor zich ;) :
Afbeelding

Het multi-functionele statusdisplay:
Afbeelding
Middels het display kan door sample sets/combination sets/etc gebladerd worden en de stand van de zwellen afgelezen worden. Ook kunnen bijvoorbeeld de verschillende audio presets (surround, hoofdtelefoon) voor de geluidskaart geselecteerd en geladen worden zodat de touchscreenlade dicht kan blijven.

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 25 jun 2013 13:37

Re: _Pieter_ stelt zich voor...

M'n introductie van 2 jaar geleden teruglezend zie ik dat er toch wel één en ander veranderd is in slechts 2 jaar tijd.

Qua samplesets heb ik Metz van de hand gedaan terwijl Rotterdam, Utrecht en Tholen erbij zijn gekomen. Was Kampen 2 jaar geleden nog één van m'n meest gebruikte sets, inmiddels gebruik ik Kampen nog maar weinig. Rotterdam is momenteel m'n standaard-sampleset. Leent zich prima voor studie van Bach tot Franck. Caen blijft nog steeds de favoriet als het gaat om het Frans-romantische repertoire. Op Rotterdam studeren en op Caen genieten. Niet dat het één het ander uitsluit...

De orgellessen zijn ook weer opgepakt bij Rien Donkersloot op het mooie Naber-orgel van de Joriskerk in Amersfoort. Erg inspirerend!
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 25 jun 2013 19:16

Re: _Pieter_ stelt zich voor...

Ah orgelles, mooi man. Succes ermee!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 25 jun 2013 20:53

Re: _Pieter_ stelt zich voor...

Beste Pieter,

Even een vraagje over de positie van het touchscreen. Beval dat, is het niet te laag ? ( gebruik je het veel )
Een mooi instrument !

Groeten Hans

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 25 jun 2013 23:29

Re: _Pieter_ stelt zich voor...

Hans B schreef:Even een vraagje over de positie van het touchscreen. Beval dat, is het niet te laag ? ( gebruik je het veel )

Het touchscreen gebruik ik vrijwel niet en als ik het gebruik dan is het vooral voor het samenstellen van combination sets en configuratie e.d. Voor registratie tijdens het spelen is het niet ideaal.
Dat wist ik overigens van tevoren maar mijn belangrijkste wens was dat er geen beeldschermen en andere technische componenten zichtbaar waren en dan moet je soms keuzes maken.
Alternatief was een scherm achter de lessenaar maar dan kun je het sowieso niet gebruiken tijdens het spelen als je muziek op de lessenaar hebt staan.

Het mooie aan deze oplossing vind ik dat je op het eerste gezicht geen beeldscherm in het orgel zou verwachten. Maar toch kun je het tevoorschijn toveren voor de incidentele situaties dat je een sampleset gebruikt waarvoor je geen naamplaten hebt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 25 jun 2013 23:43

Re: _Pieter_ stelt zich voor...

Tja, ik vind dat je een prachtig orgel hebt. En met zoveel registers, plus het werk feit dat je voor je voorkeur sets je benaming wel hebt, zul jij een ander scherm niet snel missen.
Lekker zo laten.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 26 jun 2013 13:02

Re: _Pieter_ stelt zich voor...

Kees Hoekman schreef:Lekker zo laten.

Tja, thuis hoef ik voorlopig even niet met nieuwe ideeën op de proppen te komen dus het zal wel moeten. :)

Persoonlijk vind ik registertrekkers veel toevoegen aan de beleving. Het voelt gewoon lekker om een tongwerk bij te trekken in een plenum met een 'echte' trekker. Met een touchscreen mis ik dat gevoel toch een beetje.
Maar het is maar net wat je belangrijk vind: flexibiliteit/gebruiksgemak vs beleving
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 26 jun 2013 17:49

Re: _Pieter_ stelt zich voor...

Ja, en met die trekkers lijkt het ook een beetje op je studie-orgel......Maar zonder gekheid, als je op de A'foort Naber studeert ( wat een bofkont) dan zou je wellicht VEEL zwaardere klavieren thuis nodig hebben........

Of vind je het nog meevallen daar in de Joris??

HG

Geert

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 26 jun 2013 18:40

Re: _Pieter_ stelt zich voor...

Valt best mee hoor in de Joris. Zeker na de laatste restauratie speelt het lekker, ook gekoppeld. Alleen het rugwerk is wat taaier.
Het hoofdwerk manuaal van mijn console staat op een toetsdruk van 125g maar dat is inderdaad nog steeds lichter als de Joris.
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 26 jun 2013 20:02

Re: _Pieter_ stelt zich voor...

Hé Pieter,

Inderdaad, met recht een bofkont om les te hebben in de Joris :-)... Ben ook af en toe aan 't kijken waar ik les wil, heb nog niet iets gevonden, maar ga er zeker weer wat mee doen.

Enneh, je orgelkast, fraai man, Geweldig! Staat hij op die foto in jullie huis? En ga je surround gebruiken? Kost een beetje meer maar dan heb je qua geluid ook wel wat natuurlijk ;)

Tot zaterdag!
Dirk-Jan

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 27 jun 2013 14:36

Re: _Pieter_ stelt zich voor...

djvmeeuwen schreef:Ben ook af en toe aan 't kijken waar ik les wil, heb nog niet iets gevonden, maar ga er zeker weer wat mee doen.

Kan Rien van harte aanbevelen hoor!

djvmeeuwen schreef:Enneh, je orgelkast, fraai man, Geweldig! Staat hij op die foto in jullie huis? En ga je surround gebruiken? Kost een beetje meer maar dan heb je qua geluid ook wel wat natuurlijk ;)

Is inderdaad bij ons in de woonkamer. Caen, Utrecht, Rotterdam en Tholen draai ik surround. Een non-surround sampleset zal ik niet snel meer aanschaffen denk ik. Hoewel, met een schuin oog kijk ik nog steeds naar een goed barok sampleset zoals Trost of Arlesheim en die zijn non-surround...
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 27 jun 2013 17:36

Re: _Pieter_ stelt zich voor...

Kan je best zelf nog "surround" aan toevoegen hoor!

OVerigens zie ik dat jouw orgelleraar volgende week in Harderwijk speelt. Ik dacht 5 juli.

HG

Geert

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com