Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1480/1692 Ten Damme/Schnitger Martinikerk, Groningen 53/3+P

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 23 nov 2019 19:31

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

Ik heb woensdag bij mijn orgel leraar Aarnoud tijdens mijn orgelles op dit mooie orgel mogen spelen.
Bij deze kan ik zeggen dat dit een prachtige set is geworden. Klinkt fantastisch, erg mooie registers.
Wel te kort op gespeeld om alles te ontdekken maar wat ik hoorde was prachtig. Ook Aarnoud is erg enthousiast over deze set. Mooie gedetailleerde opnames van de pijpen/registers
Wel nu een variabel perspectief met 6 frontkanalen!! Direct front, mid front en distant front o.i.d. Dus weer nieuwe ontwikkelingen!
Als het middelste kanaal nu m.b.t locatie overeenkomt met de front mic. zoals bij de oudere vierkanaals set ,dan zou je evt. Het directe(dry) en distant(front)perspectief niet hoeven te laden als je daar te weinig geheugen /pc power voor hebt. Dus alleen de rears en mid front, maar het fijne weet ik daar ook nog niet van. Je zou dan alles kunnen inladen als een ouderwetse 4 kanaals set verwacht ik.

Afwachten maar of er al wel mensen deze set binnenkort zullen bespelen. Zal nog wel even duren gezien de nieuwe Hauptwerk versie en beveiliging die nog zijn weg moet gaan vinden bij alle Hauptwerkers.

Gr. Jan

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 25 nov 2019 23:36

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

Mooi bijdrage Jan. Blijven spelen op al dat moois en met geduld en vertrouwen vooruitkijken ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 26 nov 2019 20:29

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

Vandaag een mail van Jiri over HW5. Daarin de ook de melding dat de Martini alleen beschikbaar komt in HW5 formaat. Dus dat wordt een dure aanschaf.
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 nov 2019 21:07

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

Ha Boudewijn,
Het heeft ook een praktische kant n.l.
door de enorme omvang die de Martinikerk qua set heeft 8ch. is dit niet te spelen op een "normale" pc
Dus moet je al keuzes maken wat je wel en niet kan laden, omdat Martini qua techniek ook inspeelt op HW5 is het logisch dat deze dan ook er kort na uitkomt.
Je kan keuzes maken, zoals je weet zal HW5 IR gaan ondersteunen, Martini zal de 1e zijn die hiervoor een aparte semidry opname heeft, die je kan bespelen met zijn eigen echte Martini IR.
In HW4 heb je daar niet veel aan, althans de meeste onder ons zullen dat nooit gebruiken.
Op deze manier met IR kan je de grote Martini op een "normale"pc blijven spelen, zonder diep in je buidel te moeten tasten om geheugen, en cpu e.d. te blijven upgraden.

voor mij is het nog wel steeds afwachten hoe goed de IR software in HW5 gaat klinken, maar goed nog een paar dagen en we zullen het meemaken :lol:
HW5 gaat ook zelf een IR mee leveren, maar dat is meer op zijn Amerikaans, dus heb daar geen hoge verwachting van.
De betere IR's zal je moeten gaan aanschaffen :( , maar is nog altijd goedkoper dan een pc vervangen .

we gaan het zien
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 27 nov 2019 13:48

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

De semi-dry van Martini Groningen is niet zo specifiek alleen voor IR toepassingen maar is simpelweg de meest droge opname die er is van dit instrument. Dus het verdient alsnog aanbeveling truncation toe te passen op de release in combinatie met toepassing van IR. (Als ik mij goed herinner zijn van Rotterdam Main, Freiberg en Zwolle wel perfecte dry sets beschikbaar. Van Zwolle is ook een IR.).

Het blijft inderdaad spannend hoe een IR van een gebouw gaat klinken in combinatie met samples. En hoe een willekeurige combinatie van IR en sample gaat klinken (bijv. Rosales in in St Sulpice :shock: ). Ook dit zal nog wel een leercurve vragen van makers en gebruikers, maar zoals Jan Wim al aanduidt, het vraagt aanzienlijk minder pc-vermogen. Maar klinkt het net zo goed als surround 4-kanaals?

Vraag aan de forumbeheerders: wellicht is het mogelijk en zinvol een apart plaats op het forum te maken voor alle IR gerelateerde onderwerpen en discussies.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 nov 2019 14:08

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

Hoi Folio,

Als het goed is moet het beter, minimaal gelijkwaardig klinken aan surround sets .

Omdat je bij IR geen last heb van fase vervorming zoals bij 6 kanaal.
Je hoort dus puur een semidry orgel, en de IR laat het "gedrag" van de ruimte horen.

De semi dry variant van de Martini is puur bedoeld om gebruikt te worden met de impulsen van de Martini, de opname is anders
Er hoort hier geen truncate op te worden toegepast.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 27 nov 2019 14:13

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

HA , Jan Wim....... met HW4 en Reaper kun je toch perfect convolution reverb gebruiken........bovendien kan je daar dus zelf bepalen welke plug-in je gaat gebruiken, want er zijn nogal kwaliteitsverschillen........ZO heb ik Caen DRY speciaal daarvoor gekocht en elk werk apart in de ruimte kunnen plaatsen......gaf mij veel voldoening!

We zullen wel over moeten naar V5, als je tenminste in de toekomst beveiligde sets wilt aanschaffen.......maar dat je daardoor alleen al betere kwaliteit krijgt, waag ik te betwijfelen, zolang alles in het duister gehuld blijft.....

Ze pakken het commericeel goed aan...NOG STEEDS staat op de website dat alles pas geopenbaard gaat worden bij de release....waarbij dan NIET staat wanneer dat precies is........mensen gaan staan steigeren....haha.

De site van de iLok stickjes is erg traag...ik vraag mij af, of die straks die piekvraag wel kunnen verwerken en wat dan de levertijd gaat worden...allemaal duister......

HG

Geert

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 27 nov 2019 14:18

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

Jan Wim schreef:Hoi Folio,

Als het goed is moet het beter, minimaal gelijkwaardig klinken aan surround sets .

Omdat je bij IR geen last heb van fase vervorming zoals bij 6 kanaal.
Je hoort dus puur een semidry orgel, en de IR laat het "gedrag" van de ruimte horen.

De semi dry variant van de Martini is puur bedoeld om gebruikt te worden met de impulsen van de Martini, de opname is anders
Er hoort hier geen truncate op te worden toegepast.


okay ik heb andere informatie. The semi dry is inderdaad anders dan kanalen van de grote set, maar verlangt nog steeds truncation; deze is namelijk niet dry. Laten we maar wachten op de publicatie. ;)

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 27 nov 2019 14:19

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

geert01 schreef:HA , Jan Wim....... met HW4 en Reaper kun je toch perfect convolution reverb gebruiken........bovendien kan je daar dus zelf bepalen welke plug-in je gaat gebruiken, want er zijn nogal kwaliteitsverschillen........ZO heb ik Caen DRY speciaal daarvoor gekocht en elk werk apart in de ruimte kunnen plaatsen......gaf mij veel voldoening!

We zullen wel over moeten naar V5, als je tenminste in de toekomst beveiligde sets wilt aanschaffen.......maar dat je daardoor alleen al betere kwaliteit krijgt, waag ik te betwijfelen, zolang alles in het duister gehuld blijft.....

Ze pakken het commericeel goed aan...NOG STEEDS staat op de website dat alles pas geopenbaard gaat worden bij de release....waarbij dan NIET staat wanneer dat precies is........mensen gaan staan steigeren....haha.

De site van de iLok stickjes is erg traag...ik vraag mij af, of die straks die piekvraag wel kunnen verwerken en wat dan de levertijd gaat worden...allemaal duister......

HG

Geert


Ook van Caen is/komt een IR en die bevat veel meer ruimtelijke info dan de set. Ik ben heel benieuwd.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 nov 2019 14:46

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

Inderdaad Fokko/Geert afwachten is het beste, zolang we niet exact weten wat HW5 voor kwaliteit biedt mbt IR.

Ik vermoed wel dat het minder uitgebreid en professioneel zal zijn dan Altiverb 7.
En dat zou jammer zijn, bij Altiverb 7 is de inzet van IR superieur t.o.v meet kanaal sets

Gewoon maar afwachten

@Fokko dat deze semi dry afwijkt kan je testen door IR te gebruiken met en zonder truncate, wel met de originele Martini IR uiteraard
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 07 dec 2019 21:18

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

Vanmiddag een prachtig concert meegemaakt van Sietze de Vries bij Noorlander Orgels.
En zoals ik al verwacht had, helemaal op de nieuwe sampleset van het Martini-orgel.
Het groene monster zoals Sietze het orgel altijd liefkozend noemt.

Naast dat ik de muziek van De Vries erg waardeer, vond ik de set werkelijk prachtig klinken. Zelfs in een zaaltje.
En ik begreep van een één van de beta-testers, die toevallig ook aanwezig was, dat de uiteindelijke set nog mooier wordt!

Ik kijk uit naar de definitieve set!

De gastvrijheid van Kees Noorlander met zijn team, en het spel en toelichting van Sietze de Vries maakte het een aangename zaterdagmiddag!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 dec 2019 13:39

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

Zaterdag j.l was ik ook bij het concert aanwezig van Sietze de Vries, omdat Sietze ook betatester is hebben we nog e.e.a met elkaar kunnen bespreken met verhouding tot de set, waarbij het opnieuw erg waardevol blijkt dat er altijd een gezonde mix tussen technisch en kunstzinnig beoordelen blijft bestaan.

Zoals David al aangaf klonk de set geweldig, terwijl dit niet eens de laatste testversie was, die is n.l. nog meer verbeterd, releases zijn daar nog gecorrigeerd, tonaal is de set nog eens grondig bekeken , mede door het uitblijven van HW5 had Jiri de tijd "genomen" om beter te luisteren naar tester, en niet zo snel mogelijk de set op de markt te drukken.

dus wat dat betreft is de delay van HW5 in het voordeel van de Martini set

Wel heb ik mijn zorgen geuit ,ook richting Sietze dat de Dry-set icm IR te weinig aandacht heeft gekregen van Jiri, terwijl dat juist aansluiting moet gaan vinden bij de nieuwe HW5.
Waar de surround set echt mooi klinkt, zitten erin de dry set nog fouten en onvolkomenheden, jammer want het zou juist een tegenhanger moeten/kunnen zijn van een surroundset , en laten horen dat IR absoluut niet Johannus achtig kan klinken.

Want let wel de surroundset bevat 16 dvd 's ruim 63,5Gb aan Rar data
dit is dus totaal niet Full te laden op een pc van 64Gb aan ram geheugen zonder concessies te doen, juist daarom had ik gehoopt dat de Dry-Ir genoeg aandacht zou krijgen, zodat er toch een grote groep Hw-spelers op hun huidige pc met een schappelijke setprijs van de Martini zouden kunnen gaan genieten.

Maar goed bovenstaande laat onverlet dat de huidige surroundset gewoon een prachtset is, die toch heel dicht naar het origineel kruipt.

Ook tijdens het concert waren er diversen reactie's dat de Set overtuigend en heel herkenbaar klonk, ik vind dat toch echt een compliment richting Jiri.

Ook een compliment richting Sietze, die de set voortreffelijk gepromoot heeft, ondanks dat ik zelf al weken klungel en stoei met deze set, want zo voelt als je een vakman als Sietze opeens op de set hoort spelen.
dan hoor je de schoonheid en het instrument echt tot leven komen.


En zeker niet als laatste wil ik Kees Noorlander bedanken voor zijn gastvrijheid, ik vond het leuk om met jou, en je zeer enthousiaste medewerkers van gedachten te kunnen wisselen ,
Ik vond het een waardevol gesprek waarvoor alle tijd was, en waarvoor je ook alle tijd voor maakte, zelfs buiten de reguliere sluitingstijd bleven jij en je enthousiaste mannen hun passie tonen voor alles wat naar orgel "rook" enorm dank daarvoor.

Ook het openstellen van de "keuken" vond ik mooi gebaar, Een prive rondleiding door een bedrijf, Zeker omdat ik zelf raakvlakken met meubelmakerij heb, heb ik daar enorm van genoten, op zo'n moment krijg ik een soort heimwee naar mijn roots, tegenwoordig zit ik meer in de uitvoerende kant, maar mijn hart en passie liggen toch echt bij hout bewerking.

Als laatste is het denk ik ook een compliment naar Noorlander hoe de audio klonk.

Ik heb Kees eerlijk verteld hoe ik de audio heb ervaren, ik denk op een paar kleine details na dat er toch een erg mooie luisterruimte is ontstaan, waar menigeen van kan dromen, en bij weg kan dromen zoals het klonk.

Wat dat betreft zijn de zaken gewoon goed voor elkaar.



p.s voordat iemand het idee krijgt dat ik verkapte reclame uitoefen ;) voor een bepaald bedrijf, dan kan ik eerlijk zeggen dat als David mij niet had uitgenodigd voor een orgeltrip naar het nieuwe van den Heuvelorgel in lunteren, ik niet eens bij Noorlander terecht was gekomen.


Het was een spontane ontmoeting zowel met Sietze als met Kees , die ik niet graag had willen missen, juist door dit soort "veld" gesprekken leer je mensen kennen die elk een eigen mening of visie hebben, maar de gemeenschapelijke deler was passie en vakmanschap gecentreerd rondom het orgel.




misschien niet de juiste plaats, maar nu we toch bezig zijn: David ik wil je nog bedanken voor de leuke dag, bedankt voor de uitnodiging
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 09 dec 2019 16:11

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

Jan Wim schreef:Want let wel de surroundset bevat 16 dvd 's ruim 63,5Gb aan Rar data
dit is dus totaal niet Full te laden op een pc van 64Gb aan ram geheugen zonder concessies te doen,

Volgens mij is het ook helemaal niet de bedoeling om alles te laden. De bedoeling is dat je als gebruiker een keus kunt maken welke kanalen je wilt gebruiken.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 dec 2019 16:40

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

Gerrit schreef:
Jan Wim schreef:Want let wel de surroundset bevat 16 dvd 's ruim 63,5Gb aan Rar data
dit is dus totaal niet Full te laden op een pc van 64Gb aan ram geheugen zonder concessies te doen,

Volgens mij is het ook helemaal niet de bedoeling om alles te laden. De bedoeling is dat je als gebruiker een keus kunt maken welke kanalen je wilt gebruiken.



Gerrit de set is gemaakt om alle kanalen te kunnen mixen, uiteraard is dat geen must, maar dan betaal je wel overkill,
Tijdens het concert zijn ook de kanalen gemixt
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 09 dec 2019 16:52

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

Ha Jan Wim,

Ik had het concert graag bijgewoond, helaas ging het niet lukken. De set ziet er veel belovend uit!

Heb je een idee hoeveel RAM er nodig is voor alle kanalen?
Welke mix instellingen gebruikte Sietze?

Groet,
Arjan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 dec 2019 18:01

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

Cheesecorner schreef:Ha Jan Wim,

Ik had het concert graag bijgewoond, helaas ging het niet lukken. De set ziet er veel belovend uit!

Heb je een idee hoeveel RAM er nodig is voor alle kanalen?
Welke mix instellingen gebruikte Sietze?

Groet,
Arjan


de 8 kanaals wordt aangegeven als Full Surround variant
16-bit, 46 GB
20-bit, 75 GB (recommended)
24-bit, 85 GB

Sietze speelde met alle kanalen gemengd waarbij het Direct wat werd terug gemixt t.o.v de rest
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 09 dec 2019 21:06

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

Fokko schreef:
Jan Wim schreef:Hoi Folio,

Als het goed is moet het beter, minimaal gelijkwaardig klinken aan surround sets .

Omdat je bij IR geen last heb van fase vervorming zoals bij 6 kanaal.
Je hoort dus puur een semidry orgel, en de IR laat het "gedrag" van de ruimte horen.

De semi dry variant van de Martini is puur bedoeld om gebruikt te worden met de impulsen van de Martini, de opname is anders
Er hoort hier geen truncate op te worden toegepast.


okay ik heb andere informatie. The semi dry is inderdaad anders dan kanalen van de grote set, maar verlangt nog steeds truncation; deze is namelijk niet dry. Laten we maar wachten op de publicatie. ;)



En die is er inmiddels op de website van SP.
Een kleine quote uit de pdf waarnaar je verwezen wordt als je het IR gebeuren gaat lezen:
the organ samples for which these IRs were designed are not entirely dry
dus
De samples waarvoor deze IR's zijn ontwikkeld zijn niet helemaal droog. De IR's zijn dus gemaakt voor een beetje nattigheid en moeten we dus geen truncation toepassen.

Complete verhaal hier te lezen

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 dec 2019 21:35

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

jammer dat er nog weinig nederlandse kerken tussen staan, het merendeel is Czech Republic

maar goed ergens moet je beginnen ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 09 dec 2019 22:09

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

Hauptwerk V heeft blijkbaar ook enkele reverbs ingebouwd.

Lia

Berichten: 82

Geregistreerd: 22 feb 2011 19:30

Woonplaats: Schiedam

Bericht 12 dec 2019 23:28

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

Jiri heeft de Martini in principe klaar, hij was aan het wachten op het uitkomen van Hauptwerk V. En nu vraagt hij zich af of hij toch niet beter even kan wachten met het uitbrengen van de set (omdat iedereen druk is met upgraden):

http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.ph ... 15#p134728

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 dec 2019 20:20

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

De set wordt nu onder HW5 getest, het plan is om 3 volume' s uit te brengen, en een semi-dry

Distant 2-kanaals (stereo, "wet") variant

Diffuse+rear 4-kanaals surround variant

8-kanaals surround variant (Direct, Diffuse, Distant, Rear).
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 15 dec 2019 01:28

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

Martini.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

hpw

Berichten: 123

Geregistreerd: 09 jul 2014 12:19

Bericht 18 dec 2019 11:48

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

Oeps. Gaat wel veel kosten. Ruim 1000 euro's voor meest uitgebreide variant! Ja, Jiri schreef al dat hij veel moest betalen om het te mogen opnemen. Dus dat zal terugverdiend moeten worden.
Ik ben benieuwd naar een vergelijking tussen deze nieuwe set en Haarlem (Voxus).

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 19 dec 2019 14:32

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

De sample-set is uitgekomen en te bestellen, er is ook een kleine demoversie te downloaden.
http://www.sonusparadisi.cz/en/organs/n ... rtini.html

Willem.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 19 dec 2019 15:12

Re: Martinikerk orgel Groningen: zal komen

Als ik het zo zie is de semi-dry variant speciaal ontwikkeld voor IR. Deze moet dus apart worden aangeschaft. Je kan dus niet even experimenteren met de IR versie en de 'gewone' versie.
'Beetje' jammer...
EDIT: Kan wel, zie nu dat er van de semi-dry ook een demo is.

Verder vraag ik me af wat het nut is van de 8-kanaals surround?
Hier op het forum is al eens langs gekomen dat er met de 6-kanaals al faseproblemen ontstonden.
Dat is dus een stuk erger met de 8-kanaals?
Een tester die dit kan bevestigen?

Tot zover de kritische noot. ;)

Er is dus ook een 4-kanaals surround beschikbaar, die lijkt me wel interessant om bovenstaande reden, en ik ben vooralsnog een beetje huiverig om de IR-sets aan te schaffen omdat de IR nog niet zo sterk ontwikkeld zou zijn..?

Deze is zelfs met 5GB al te spelen!(IR/16-bit/mono/zonder tremulant etc.. maar toch)
Laatst bijgewerkt door anco.marijs op 19 dec 2019 16:44, in totaal 1 keer bewerkt.
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com