Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Surround configureren in Hauptwerk 5

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 21 jan 2020 14:58

Surround configureren in Hauptwerk 5

Goedemiddag,

Met nogal wat vijven en zessen heb ik in HW5 de weg een beetje gevonden mbt de bussen in de audiostructuur. (had bijna de bus gemist.. :x .) om de Zwolle surround aan de gang te krijgen voor front en rear. Maar nu is er een vreemd verschijnsel, er zijn diverse toetsen op alle klavieren die geen of vertekend geluid geven. Ik dacht aan een midi probleem en heb alle aansluitingen nagelopen. Zonder resultaat. Ik stuur een diagnose file mee. Weet iemand raad?

BVD
groet
Albert

https://www.dropbox.com/transfer/AAAAAF ... Rld0dInd0Q
Met vriendelijke groet,
Albert

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 jan 2020 16:19

Re: Surround configureren in Hauptwerk 5

Albert

Aan de diagnostic file heb ik niet veel. Dat vertaalt e.e.a. niet naar plaatjes hoe jij surround geconfigureerd hebt.

Het is beter om plaatjes te maken.
Ik zou graag schermafdrukken willen zien van de Audio Mixer bussen, die met een rode pijl zijn aangegeven.

Een plaatje maken doe je met ALT + PrtScn toetsen (= kopiëren) en die plakken in Paint of in Word. Als je het in Word doet, dan dat bestand zippen om het als bijlage toe te kunnen voegen of in Dropbox zetten als Word.

Je hebt, bij installatie van HW5, toch wel de audioinstellingen gereset? Dit is een defaultinstelling.
HW5 heeft out-of-the-box de 4 kanaalssurround configuratie in zich (2 boxen voor Front en 2 voor Rear en eventueel een subwoofer). Dat werkt goed. Geluidskaart driver aanwijzen en in de Audio Mixer de audiokanalen toewijzen per bus. Klaar!

Nu heb je waarschijnlijk te veel gedaan.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 21 jan 2020 18:02

Re: Surround configureren in Hauptwerk 5

Alvast dank Evert-Jan!

Hierbij de plaatjes.

Ik heb heel erg mn best gedaan om alles te lezen, maar die standaard instelling niet gezien :roll:

Ja ik heb de audio ook gereset bij installatie.

Groet
Albert
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,
Albert

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 21 jan 2020 18:04

Re: Surround configureren in Hauptwerk 5

en 3 dus.

Ik heb het met knipsel gedaan, prt scr werkt opeen of andere manier niet
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,
Albert

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 jan 2020 18:47

Re: Surround configureren in Hauptwerk 5

Albert

Front is bij jou kanaal 1 en 2 van de geluidskaart.
En je hebt 1 Stereo 1 (main recording) ook gedefinieerd als kanaal 1 en 2 van de geluidskaart
Die laatste moet je op <none> zetten. Je stuurt 2x hetzelfde audio naar de geluidskaart (frontspeakers)

Je hebt 8 Output persp. 4 (rear 2/upper) gedefinieerd als kanaal 3 en 4 van de geluidskaart
Die moet je op <none> zetten. Immers, Main gaat naar de speakers. Upper gaat via een actie op de voicingtool naar de upper speaker.
Je hebt bij 7 Output persp. 3 (rear 1/main) geen audiokanaal van je geluidskaart geconfigureerd
Daarom moet je 7 Output persp. 3 (rear 1/main) definieren als kanaal 3 en 4 van de geluidskaart

Nog een check, want dat kan ik niet geheel zien:
Heb je bij Prmry bus 3 (rear 1/main) een vinkje staan bij Sends to Master mix bus 1, 2, 3, 4 en 7?
Heb je bij Prmry bus 5 (front 1/main) een vinkje staan bij Sends to Master mix bus 1, 2, 3, 4 en 5?

Dan zou het moeten werken.
De registers moet je routeren naar front 1/main en naar rear 1/main.

En nu wordt bij audio recording zowel rear als front in 1 WAV file gemixt opgenomen.

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 22 jan 2020 11:37

Re: Surround configureren in Hauptwerk 5

Dan zou het moeten werken.
De registers moet je routeren naar front 1/main en naar rear 1/main.


Goedemorgen Evert-Jan,

Ik moet oppassen dat ik de boel niet door elkaar gooi, was bezig met een configuratie 1 en 2 in de ALT1 config. (helaas niet alle concentratie met beperkte conditie).

Het laatste begrijp ik nog niet helemaal, waar precies? ik stuur de plaatjes. ik zie wel front1/main staan, maar hoe dan?

Er komt wel geluid nu zonder haperen, maar nog niet uit de goede boxen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,
Albert

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 jan 2020 12:19

Re: Surround configureren in Hauptwerk 5

Zoals ik nu kan zien is de configuratie goed.
Je hebt het in de Primary bus Group A genoemd, maar je kunt het beter Front noemen (en de andere Rear)
Dan zie je dat bij het toewijzen van registers ook terug.

Welk geluid komt nu uit welke boxen? Dat vertel je helaas niet.
Je hebt toch wel alle Font en Rear registers geladen en alle L en R component in mono?
Heb je ook voicing gebruikt om registers naar de juiste box te leiden? ZO ja, dan moet je die 4 perspect. items resetten.

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 22 jan 2020 15:10

Re: Surround configureren in Hauptwerk 5

Ik heb die group A aangemaakt op basis van het vb van blz 198 van de gebruiksaanwijzing , is daar iets mis mee gegaan? zie plaatje.

Ik heb iid wel voicing even gebruikt en nu gereset.

Alle registers zijn geladen, zoals je zegt.

Ik krijg nu geluid alleen uit de rear boxen
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,
Albert

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 jan 2020 18:41

Re: Surround configureren in Hauptwerk 5

Heb je ook vinkjes staan zoals op blz. 197 het bovenste plaatje?
In Knipsel3.PNG in je bericht van 21 jan 2020 18:02 staat uitgang 1/2 van de geluidskaart gedefinieerd als Front
Staat die nog steeds zo?

Verder heb je 2 rear boxen; dus een surround omgeving van 4 boxen
Waarom dan niet de surround configuratie van HW genomen, zoals beschreven op blz. 174 e.v.?
Dat is een standaard configuratie die in HW zit. Zoals eerder geschreven: 3 dingen instellen en klaar. Niets verder te doen met een voicingtool e.d.

Wat je nu doet is het multi channel voorbeeld pakken, dus als je 12 frontspeakers hebt e.d. waarvan ze in het plaatje 4 laten zien (GroupA). Je maakt het je zelf daardoor veel te moeilijk.

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 23 jan 2020 11:27

Re: Surround configureren in Hauptwerk 5

Beste Evert-Jam,

Heel hartelijk dank voor je support weer.!
Zo simpel kan het dus zijn ;) ach ja ,, waarom zou je het makkelijk doen als het ook moeilijk kan :oops: . Ik was op zoek naar Multi Channel en kwam toen uit bij die ingewikkelde. De winst is dat het me veel geleerd heeft over de structuur van HW5. Op naar de volgende uitdagingen; reverb bij bv Anloo en SPDIF connectie voor sub (boxen van het orgel). Maar eerst lekker even spelen op " Zwolle".

Hartelijke groet,
Albert
Met vriendelijke groet,
Albert

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 23 jan 2020 18:51

Re: Surround configureren in Hauptwerk 5

Albert

Voordeel is idd dat je veel geleerd hebt. Vanaf nu kun je ook de vragen hierover op het forum beantwoorden :lol: :lol:
Misschien kun je ter voorkoming daarvan 3 plaatjes op het forum plaatsen hoe surround t.b.v. de eigen audio setup ingesteld moet worden.
In Master mix zijn dat Stereo, Front 1/main en Rear 1/main. Want meer heb je niet gedaan (denk ik).

Als je nu dus met de standaard surround oplossing van HW gebruikt, is een subwoofer toevoegen heel gemakkelijk:
links bij de juiste preset "3 Subwoofer" selecteren en rechts het audiokanaal van je geluidskaart instellen.
Klaar!!

Akoestiek toevoegen voor rearkanalen bij Anloo (en elke andere stereo set) staat hier:
https://pcorgel.nl/viewtopic.php?p=43969#p43969
Let op: je moet dit dus in een andere preset doen, zoals Gert ook aangeeft.
Alleen neemt deze oplossing niet het audio van het rearkanaal op zoals dat nu geconfigureerd is, dus geen opname van een mix van front en rear.
Daarvoor moet je tbv Rear in de Primary bus akoestiek toevoegen aan Front, daar het audiokanaal van Rear aan koppelen en de juiste vinkjes plaatsen/weghalen en het signaal doorsturen naar Master mixbus 1 Stereo. Zie plaatje.
Het IR kan bij 4 Master mix bus (aux reverb) weggehaald worden; heeft geen functie meer.

Front kun je in Master Mixbus 5 toewijzen zoals je nu ook gedaan hebt.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 24 jan 2020 10:39

Re: Surround configureren in Hauptwerk 5

Goedemorgen,

Bij dezen dan voor de andere gemiddelde leken op audiogebied :D

De drie plaatjes wijzen verder voor zich.
Volg van blz 174 van de (Engelse) gebruiksaanwijzing : Example 2 en sla de bijzaken over die je niet nodig hebt.

Hier begint t dan in feite :
[i]General settings | Audio mixer screen. Select the following entry (mixer bus) in the left-hand browse list:
• Mxr prst 1: Mstr mix bus 1 ‘Stereo mix 1 (main/recording)’
.
[/i]

Als ik kan helpen,tot je dienst, Evert-Jan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,
Albert

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 jan 2020 11:00

Re: Surround configureren in Hauptwerk 5

Albert

bedankt voor de plaatjes. In principe goed geconfigureerd (het werkt immers nu bij jou).
Maar wel de vinkjes weghalen van "Record audio" bij Front en Rear. Er wordt opgenomen door 1 Main/recording. In deze opname zit het Front en Rear signaal gemixt. Die andere 2 zijn dus overbodig.

En ik zou niet Rear upper (Rear hoog) voor het Rear kanaal nemen maar Rear Main.
De "upper" is voor boxen die hoger staan dan de main boxen. Main zijn de hoofdboxen (geldt zowel voor front als rear).
Zo heeft MDA dat bedacht.
De kreten in de mixer perspective 1/2/3/4 kloppen dan ook.

En voor de anderen: je moet een bij jou vrije (niet gebruikte) preset links in het scherm kiezen.

Deze configuratie is geschikt voor wet, (semi)dry en 4/6/8 kanaals surround.

Wil je dit nog eens in het Nederlands nalezen, dan deze prima (= niet Google) vertaling van Johan: blz. 8 - 14.
viewtopic.php?p=43087#p43087

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 24 jan 2020 16:16

Re: Surround configureren in Hauptwerk 5

Evert-Jan schreef:En ik zou niet Rear upper (Rear hoog) voor het Rear kanaal nemen maar Rear Main.
De "upper" is voor boxen die hoger staan dan de main boxen. Main zijn de hoofdboxen (geldt zowel voor front als rear).
Zo heeft MDA dat bedacht.
De kreten in de mixer perspective 1/2/3/4 kloppen dan ook.


Klopt, dat maakt het wat logischer en je hoeft dan niet af te wijken van de standaardinstellingen die MDA aan de audiomixer heeft meegegeven. Wel is het goed om te realiseren dat de naamgeving zoals "rear 2/upper" slechts een alias betreft die vrijelijk gewijzigd kan worden; en dat (binnen een Mixer preset) de ene Master mix bus gelijkwaardig is aan de andere. Je hebt dus de vrijheid om de busgroepen, bussen en kanalen in te delen en te benoemen volgens je eigen logica.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 jan 2020 19:01

Re: Surround configureren in Hauptwerk 5

Jos,

Dat je de namen kan aanpassen, is geen issue.
Maar als iemand een standaard HW configuratie gebruikt, verwacht je toch ook standaard gebruik. En zeker als dit als voorbeeld dient voor andere HW gebruikers (daarom staan ze op het forum).
Als je daar later vragen over krijgt, geeft dat wel problemen met men precies bedoelt en wat er dan niet goed gaat: ik gebruik de standaard HW configuratie en ik krijg geen geluid uit rear 1/ main .............

Er is geen slave zonder een master // geen upper zonder main.

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 27 apr 2020 12:20

Re: Surround configureren in Hauptwerk 5

Ik ben nu bezig met de subwoofer aansluiten met spdif kanaal 5/6 van de geluidskaart,
Instructie gevolgd, maar geen geluid? Enig idee wat fout kan gaan?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,
Albert

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 apr 2020 14:53

Re: Surround configureren in Hauptwerk 5

Alles op het plaatje is goed ingesteld.
Heb je niet toevallig in een ander scherm van de Audiomixer (Primary bus) geen vinkje weggehaald zodat er geen geluid gerouteerd wordt naar de Subwoofer bus (afb. 9 op blz. 58)?

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 29 apr 2020 12:13

Re: Surround configureren in Hauptwerk 5

Tja, of je steekt de stekker erin :o Goed alles gecontroleerd en gereset enn het stekkertje in het goede gaatje .. in.. gestoken. dank.

Een heel andere vraag nu, is er iemand die voor Zwolle de pp t/m fff toetsten heeft geprogrammeerd ? en die zou willen delen, zou ik zeer op prijs stellen. :!:
Met vriendelijke groet,
Albert

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 18 jun 2021 12:21

Re: Surround configureren in Hauptwerk 5

Goedemiddag,

Eindelijk heb ik de boel na de verhuizing weer geïnstalleerd, het werkt weer aardig. Nog 1 probleem, de linker raar box werkt niet. Hierbij twee plaatjes 1 zoals het eerst was, met raar hoog en nu met raar normaal. Kan daar iets fout gaan ?
Uiteraard eerst de aansluitingen nagelopen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,
Albert

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 19 jun 2021 15:54

Re: Surround configureren in Hauptwerk 5

Het is toch gewoon een kabel waar een breuk in zit, denk na wat geknutsel.
Met vriendelijke groet,
Albert

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com