Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1696 Schnitger orgel, Noordbroek (24/2+P)

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 06 feb 2021 12:30

Re: 1696 Schnitger orgel, Noordbroek (24/2+P)

dickgerda schreef:vraagje,

weet er ook iemand hoe de rechter 9 blokjes weken op de mixer and noise

Retrieve mix 1,2,3
store mix 1,2,3
reset mix 1,2,3
En rechts onderaan staat nog selector waar zou die voor zijn

Ik had ng een zwelpedaal over daar heb ik rear op gezet die geeft het grootste verschil
ik speel nu op de demo daar zal misschien alles ook wel niet werken.

groet Dick

Dag Dick,
je hebt 3 mogelijkheden een mixerinstelling op te slaan.
Zet de schuifjes in de gewenste stand en klik vervolgens op 'Store mix 1'. Dan is de instelling opgeslagen in Mix 1. Vervolgens kun je dit ook doen met een andere instelling in Mix 2 en 3.
Instelling oproepen doe je door op 'Retrieve mix 1' (of 2 of 3) te klikken.
Weer alles in midden zetten doe je door op 'Reset mix 1' (of 2 of 3) te klikken.

De 2 instellingen rechts onderin zijn om te kiezen voor de originele of kunstmatige tremulant, en de andere selector is om te kiezen tussen originele klavieromvang (C-c''') of een uitgebreidere omvang (zoals je hebt aangegeven via Midi-learn).

Gr. Willem

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 06 feb 2021 15:23

Re: 1696 Schnitger orgel, Noordbroek (24/2+P)

wverschoor schreef:
Loosman schreef:... Wel blijft het gehannes met die perspectief schuifjes. ...

Ik heb de demo geïnstalleerd en heb inderdaad moeite die schuifjes in te stellen. Ze vliegen van minimum naar maximum. Erg onhandig! Ik neem aan dat dit ook bij de complete versie zo is? Hopelijk wordt dit nog verholpen. Of komt dit omdat ik HW4 heb?
Verder is de eerste indruk van de demo inderdaad erg positief!

Die schuifjes zijn inderdaad onhandig, bij de complete versie is dat ook zo, ik verwacht dat daar nog wel een update voor komt.
De sampleset is werkelijk prachtig!
ik gebruik DoMidi daarbij werken de schuifknopjes wel goed.
groet, Frans

Berichten: 154

Geregistreerd: 12 maart 2011 16:27

Woonplaats: Hattem

Bericht 06 feb 2021 15:59

Re: 1696 Schnitger orgel, Noordbroek (24/2+P)

Willem weer een stuk wijzer geworden,
bedankt voor de uitleg,

vriendelijke groet,
Dick

Berichten: 34

Geregistreerd: 13 okt 2019 11:57

Bericht 07 feb 2021 00:42

Re: 1696 Schnitger orgel, Noordbroek (24/2+P)

Ik speel sinds gisteravond op de compete set: bijzonder mooi, uitzonderlijk goed gelukt! Je blijft spelen, akoestiek is prachtig en plaatst je in de ruimte, klank komt echt tot ontwikkeling terwijl alles kristalhelder blijft. Als je al een en ander aan sets hebt, denk je wat voegt het toe, maar dit is echt een aanwinst.

Overigens, ik heb een surround opstelling en speel met direct en diffuse door de front speakers (dichtbij voor me) en distant en rear door de speakers achter mij (wat verder weg). De verhouding details aanspraak e.d. en akoustiek is daarmee bij mijn opstelling duidelijk beter en realistischer dan met distant door de front speakers.

Komt wel een vraag bij me op: waarom lukt deze set zo enorm goed, en is Midwolda veel minder gelukt terwijl dat toch ook echt orgel met bijzonder mooie klank is.
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 11 feb 2021 13:43

Re: 1696 Schnitger orgel, Noordbroek (24/2+P)

De set is opgenomen met 4 paar microfoons. In de mixer kun je de verhouding instellen. Bij 'direct', 'distant' en 'rear' kan ik me iets voorstellen. Maar wat moet ik me voorstellen bij 'difuse'? Ik kan me hier geen afstand bij voorstellen.

Berichten: 154

Geregistreerd: 12 maart 2011 16:27

Woonplaats: Hattem

Bericht 11 feb 2021 19:44

Re: 1696 Schnitger orgel, Noordbroek (24/2+P)

Als je op de site van Sonus Paradisi kijkt wordt precies uitgelegd waar alles voor is en
op wat voor plaats het is opgenomen,


groet,

Dick
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 12 feb 2021 10:48

Re: 1696 Schnitger orgel, Noordbroek (24/2+P)

dickgerda schreef:Als je op de site van Sonus Paradisi kijkt wordt precies uitgelegd waar alles voor is en
op wat voor plaats het is opgenomen

Dat is het nou net, dat wordt namelijk niet uitgelegd. Er staat namelijk "The diffuse and the distant perspectives captured the sound in the church, further from the organ.". Distant = afstand, dus niet dicht op het orgel. Diffuse = verspreid, maar dat kan ik niet in afstand plaatsen.
Gezien de volgorde zal ik het maar plaatsen tussen 'vlakbij het orgel' en 'op afstand van het orgel'. Maar het kan net zo goed iets zijn van 'microfoons in zijbeuken' (als die er zouden zijn) of ander soort microfoons (omni's ofzo).
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 12 feb 2021 11:01

Re: 1696 Schnitger orgel, Noordbroek (24/2+P)

Nog een ander dingetje: kan iemand me de samenstelling van de sesquialter geven? Ik heb zelf alleen nog de demo en daar zit de sesquialter niet in.
Afgelopen dinsdag heb ik het Youtube concert van Aarnoud de Groen op dit sampleset gehoord en daar kreeg ik de indruk dat het meer een soort tertsmixtuur is dan de uitkomende stem (2 2/3 - 1 3/5 (- 1 1/3)) die ik gewend ben.
Overigens mooi concert van Aarnoud die dit sampleset goed demonstreert: https://www.youtube.com/watch?v=DIRKNrkgrQk

Update: Ik heb inmiddels het antwoord gevonden op Orgelsite.nl: https://www.orgelsite.nl/noordbroek-protestantse-kerk/
Daaruit blijkt dat mijn gewaarwording dus klopt :) : C: 2/3′ – 2/5′, c: 1 1/3′ – 4/5′, c’: 2 2/3′ – 2′ – 1 3/5′.

Berichten: 154

Geregistreerd: 12 maart 2011 16:27

Woonplaats: Hattem

Bericht 12 feb 2021 11:43

Re: 1696 Schnitger orgel, Noordbroek (24/2+P)

Dag Willem,

letterlijke vertaling in het Nederlands staat het er zo.Surround-indeling
De sample set wordt aangeboden in de Surround variant (8 kanalen). Er zijn front-direct (semi-droge) kanalen, met het geluid van het orgel direct voor de orgelkast. De diffuse en verre perspectieven legden het geluid in de kerk vast, verder van het orgel. De achterste perspectieven is ontworpen voor de achterste luidsprekers van de audio-setup (indien beschikbaar). De perspectieven kunnen vrij worden gemengd om een virtuele luisterpositie te bereiken, of afzonderlijk worden gebruikt - afhankelijk van de voorkeur van de gebruiker. Een speciale "mengtafel" is beschikbaar in Hauptwerk om het geluid te mengen tot het gewenste niveau.

Er staat dus volgens mij De diffuse EN verre perspectieven



groet Dick

PdW

Berichten: 34

Geregistreerd: 01 maart 2016 21:10

Bericht 15 feb 2021 12:31

Re: 1696 Schnitger orgel, Noordbroek (24/2+P)

Aangestoken door de positieve ervaringen met deze set van andere forumgebruikers heb ik vorige week de demo geïnstalleerd. Inderdaad heel erg mooi, en omdat ik net jarig geweest ben, vond ik de Noordbroek set wel een mooi verjaardagskado ;). De prijs-kwaliteit verhouding is top, het is echt een prachtige set voor een heel bescheiden bedrag.

Ik ken het echte orgel redelijk goed, heb er zelf een paar keer gespeeld, een mooie demonstratie door Sietze de Vries meegemaakt en ik heb meerdere CD-opnames van het orgel. De sampleset heeft het unieke karakter van het orgel in deze prachtige ruimte heel mooi vastgelegd wat mij betreft. De karakteristieke stemmen (o.a. prestant 8, tongwerken), maar ook het kenmerkende plenum met de hoge mixtuur, de quintadena 16' en de pedaaltongwerken zijn heel herkenbaar. Ook het grote dynamische bereik van het orgel komt terug in de sampleset: de poetische 8' fluiten, de zachte vox humana, en aan de andere kant het grootse plenum. Het enige nadeel: plenum en tutti zijn een beetje verslavend, behalve voor de rest van het gezin :o

Ik heb de diffuse samples geladen voor mijn stereo speakeropstelling, dat vond ik persoonlijk het mooist (mooie balans tussen ruimte en detail). Iemand die met een stereo-opstelling een andere keus heeft gemaakt, bijv. direct of de mix direct-diffuse? Ben wel benieuwd!

groet
Pieter
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 20 feb 2021 00:16

Re: 1696 Schnitger orgel, Noordbroek (24/2+P)

Eindelijk was het er dan, Noordbroek 8-)
En..., hebbes!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 20 feb 2021 11:46

Re: 1696 Schnitger orgel, Noordbroek (24/2+P)

WillemW schreef:Heb hem inmiddels aangeschaft en mijn verwachting is dat het orgel van Zuidbroek gaat volgen.
Het is een prachtige set die de moeite van het aanschaffen zeker voor deze prijs waard is.


Vol verwachting klopt je hart over ZB: Helaas zal dat niet het geval worden. De organist wil het niet, en Jiri wil het ook niet omdat de windmotor teveel lawaai maakt. Weet ik direkt van beide mensen.

PdW

Berichten: 34

Geregistreerd: 01 maart 2016 21:10

Bericht 20 feb 2021 22:38

Re: 1696 Schnitger orgel, Noordbroek (24/2+P)

Kees Hoekman schreef:Eindelijk was het er dan, Noordbroek 8-)
En..., hebbes!


en wat vind je ervan?
Pieter
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 22 feb 2021 23:15

Re: 1696 Schnitger orgel, Noordbroek (24/2+P)

PdW schreef:
Kees Hoekman schreef:Eindelijk was het er dan, Noordbroek 8-)
En..., hebbes!


en wat vind je ervan?
Pieter

Hoi Pieter,

Errug fraai! Ik ken het orgel ook écht en dat is geen lange zoektocht, om meteen Noordbroek erin te horen.
Nu moet ik zeggen, vanaf het begin dat ik hauptwerk ken in de betere kwaliteit, heb ik Noordbroek met stip bovenaan m'n wensenlijst staan en daarom heb ik er zelfs m'n versterker, nearfield monitoren en nog een een ander voor verkocht, in het van de opbrengst te kunnen bekostigen.

Ik vind het buitengewoon goed gelukt.
Of ik nu de 16vt quin.d. alleen neem, de fluiten 4 alleen, de vox, het blijft groots in schoonheid.
Ik houd enorm van deze soms wat zilveren klank.
Alleen die oktaaf 4 en fluit douce samen is al een plenum feestje.

Wat vind jij ervan?
Ik heb zelden zo'n lekker weekend gehad, als dikke week terug!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

PdW

Berichten: 34

Geregistreerd: 01 maart 2016 21:10

Bericht 23 feb 2021 22:47

Re: 1696 Schnitger orgel, Noordbroek (24/2+P)

Zelfde hier, heel erg fraai! Ik heb sinds ik Noordbroek geinstalleerd heb, niet meer op m'n andere sets gespeeld. Dat komt wel weer, want Altenbruch en Weissenau zijn ook erg fraai. Ik gebruik Weissenau graag voor Bach, maar het is erg leuk om mijn Bach repertoire op de set van Noordbroek te spelen. Altenbruch is heel mooi voor Buxtehude en de oudere Noordduitse muziek, maar die muziek doet het ook weer prachtig in Noordbroek. Had eigenlijk niet gedacht dat Noordbroek met zo'n beperkte dispositie zo veelzijdig zou zijn. Wat mij ook opvalt is de transparantie, alle stemmen zijn heel goed te volgen in polyfone muziek. Dat heeft het echte orgel ook, maar dat is ook heel mooi opgenomen in de sampleset.
De Werckmeister stemming heeft wel wat beperkingen, ik kwam in de slotvariatie van de partita 'Sei gegrüsset' op wel hele bijzondere klanken uit...

Het rare is dat ik het bij dit orgel eigenlijk niet vind kunnen om de 'extended' optie te gebruiken voor de klavier- en pedaalomvang, of de stemming aan te passen, of een koppel pedaal-rugwerk toe te voegen, omdat het dan afwijkt van het echte orgel. Bij de sets van Weissenau en Altenbruch gebruik ik altijd de extended versies, waarschijnlijk omdat ik die orgels nooit zelf bespeeld heb en het wel zo praktisch vindt om wat extra koppels (Weissenau) of een volledig groot octaaf (Altenbruch) te hebben. Wie weet word ik met Noordbroek ook wel wat minder puristisch, want een iets grotere klavieromvang en een pedaal-RW koppel zijn toch wel handig...

Groet
Pieter

Berichten: 71

Geregistreerd: 07 maart 2018 17:33

Bericht 27 feb 2021 11:30

Re: 1696 Schnitger orgel, Noordbroek (24/2+P)

Voor gebruikers van Grandorgue: Ik heb gisteren in de Filebase van MPS Orgelseite een Odf voor de Demo van dit orgel geladen zodat ook GO gebruikers met deze sampleset kennis kunnen maken. Wel even een kanttekening hierbij: Deze versie heb ik gemaakt om te experimenteren met akoestieksimulatie via een VST-plugin. Alleen de ORTF samples worden gebruikt zonder releases, dus zonder de akoestiek.
De Odf gaat vergezeld van een beschrijving met aanwijzingen hoe je VST plugins met GO kunt gebruiken. Ik gebruik het om de Lite versie van INSPIRATA te evalueren die vandaag nog als give away van de website van Inspired Acoustics kan worden geladen. Gebruik met andere VST plugins of met de IR reverb optie van GO is natuurlijk ook mogelijk.

Berichten: 154

Geregistreerd: 12 maart 2011 16:27

Woonplaats: Hattem

Bericht 27 feb 2021 12:05

Re: 1696 Schnitger orgel, Noordbroek (24/2+P)

Laden met 32 GB
Gisteren opnieuw geladen met 32 Gb Alle registers maar zonder tremuland behalve de duliciaan en vox.
met polyfoon op 4512 hield ik nog 0,6 GB over de andere instellingen staan op max. en 20 bit laadvermogen
het kan en klinkt goed.
groet Dick

Berichten: 44

Geregistreerd: 12 okt 2017 20:13

Woonplaats: Langweer

Bericht 09 maart 2021 21:43

Re: 1696 Schnitger orgel, Noordbroek (24/2+P)

Daarnet Rien Donkersloot beluisterd die bij Noorlander op de set van Noordbroek zeer overtuigend Buxtehude en Bach speelt: https://youtu.be/KTfIKh17bns. Wat een heerlijk orgel voor barokmuziek!

Berichten: 154

Geregistreerd: 12 maart 2011 16:27

Woonplaats: Hattem

Bericht 27 maart 2021 12:42

Re: 1696 Schnitger orgel, Noordbroek (24/2+P)

Goedemorgen Evert-Jan

Op blz 146 staat om het eerste en tweede te koppelen aan het derde
is het ook mogelijk om de registratie van het ped. aan het derde klavier te koppelen
het lukt in zover wel maar dan doet het ped, weer niets, soms heb je stukken die voor mijn voeten te moeilijk zijn
heb je met die amateur het zou dan makkelijk zijn om de registratie van het ped. op het derde klavier te spelen
Ik hoor wel als het kan of dat ik meer ped. oefeningen moet doen.

Groetjes Dick

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 maart 2021 14:06

Re: 1696 Schnitger orgel, Noordbroek (24/2+P)

Dick

Je zou naar de baskoppel van de master couplers kunnen kijken. Dan wordt de laagste noot op een klavier op het pedaal gespeeld (met de peaalregistratie natuurlijk).
Maar ik denk dat deze voor het 3e klavier niet beschikbaar is (is grijs). Dit omdat in de ODF maar 2 klavieren gedefinieerd zijn en het koppelklavier is een truc, dat door HW zelf gemaakt wordt.

Berichten: 154

Geregistreerd: 12 maart 2011 16:27

Woonplaats: Hattem

Bericht 27 maart 2021 16:30

Re: 1696 Schnitger orgel, Noordbroek (24/2+P)

Evert-Jan

Ik heb het nu met Auto-delect gedaan dan is het volle ped. op het derde klavier
het ped. werkt dan even niet maar is gauw genoeg om te zetten.
Ik hoef geen concert te geven alleen voor mezelf en dan ken je je eigen gebreken wel. :lol:

Bedankt voor het antwoord, en een goede zondag.

groet Dick

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 11 apr 2021 10:10

Re: 1696 Schnitger orgel, Noordbroek (24/2+P)

Ik heb de intonatie van John Boersma van Noordbroek overgenomen in Hauptwerk (Alt config 1) zodat ik kon vergelijken en omschakelen.
En nu, na een aantal weken speel ik meer op deze configuratie gebaseerd op de directe opname met of zonder gebruik van IR.

Voor wie het eens wil proberen, het boek met de instellingen en verdere uitleg is gratis aan te vragen bij John Boersma https://www.johnboersma.nl/noordbroek1.html

groet, Frans

Berichten: 34

Geregistreerd: 13 okt 2019 11:57

Bericht 11 apr 2021 15:54

Re: 1696 Schnitger orgel, Noordbroek (24/2+P)

Heb daar ook wel eens mee ge-experimenteerd, je kunt er zeker mooi klinkende resultaten mee bereiken, maar zijn ideeën over wat een organist achter de speeltafel hoort en dat dit de ideale luisterpositie zou zijn, zijn op z'n zachtst gezegd wel wat vreemd.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 apr 2021 11:45

Re: 1696 Schnitger orgel, Noordbroek (24/2+P)

Hr.Boersma heeft mij al jaren terug geblokt op elke mogelijke manier. zelfs op straffe van een rechtzaak als ik ooit nog op dit forum zijn mening probeerde onderuit te halen :lol: :lol: :lol: :lol:

Nu ben ik niet gevoelig voor manipulatie ;)

Omdat ik hem ooit de vraag stelde wat hij aan een Wave bestand kon intoneren buiten ruis/brightness veranderen.

Als gebruiker kan je alleen ruis/brightness aanpassen, terwijl de 3e harmonisiche intonatie alleen bereikbaar is via de ODF mits deze niet encrypted is.
De enige manier om bij benadering (en dan nog bij benadering) is 'intoneren", alleen via de ODF te bereiken.

Kortom het blijft een vreemd "intoneer" verhaal.

plus "orgelbank gevoel" is vreemd als zelfs de semi dry microfoon al in de kerk staat.


maar goed dat zal altijd wel een enorm verschil qua inzicht blijven tussen mij en Boersma
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 149

Geregistreerd: 07 okt 2012 16:57

Bericht 12 apr 2021 16:10

Re: 1696 Schnitger orgel, Noordbroek (24/2+P)

Jan Wim schreef:Boersma heeft mij al jaren terug geblokt op elke mogelijke manier. zelfs op straffe van een rechtzaak als ik ooit nog op dit forum zijn mening probeerde onderuit te halen :lol: :lol: :lol: :lol:

Nu ben ik niet gevoelig voor manipulatie ;)

Omdat ik hem ooit de vraag stelde wat hij aan een Wave bestand kon intoneren buiten ruis/brightness veranderen.

Als gebruiker kan je alleen ruis/brightness aanpassen, terwijl de 3e harmonisiche intonatie alleen bereikbaar is via de ODF mits deze niet encrypted is.
De enige manier om bij benadering (en dan nog bij benadering) is als je serieuzerwil intoneren, is dit alleen via de ODF te bereiken.

Kortom het blijft een vreemd "intoneer" verhaal.

plus zijn orgelbank bewering is al vreemd als zelfs de semi dry microfoon al in de kerk staat.


maar goed dat zal altijd wel een enorm verschil qua inzicht blijven tussen mij en Boersma


Eigenlijk om het nog ingewikkelder te maken is
dat de pijp droog wordt opgenomen en bij het afspelen droog de speaker uit komt en dan door de galm wordt opgevangen en dan samensmelt maar helaas is dit digitaal niet mogelijk :D Maar dit gebeurd volgens mij wel in een kerk. De pijp spuugt het geluid er uit in de ruimte waar een acoustic aanwezig is.

Peter
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com