Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Sweelinq software

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 30 okt 2021 00:24

Re: Sweelinq software

Orgeljournal schreef:In het Duitse forum vroeg iemand ernaar. Ik heb een keer gemeten. Misschien is het hier ook van belang:

Afbeelding

Bach orgel - "Herz-Jesu-Blues"

https://app.box.com/s/viqq5syl18ozefmbyuyln2219hi5jwiu

- 512 samples, 10,7 ms @48kHz
- RAM 4.566,3 MB Sweelinq
- max. 5% totale CPU belasting met vol orgel en snel spel aan het eind van de blues
- Totale CPU belasting zonder orgelspel 3%
- Geen waarneembaar verschil tussen 0 en 100 procent galm in totale CPU belasting

- CPU totale belasting bij vergelijkbaar spelen met het Kam-orgel max. 6%.
- Laadtijden incl. Sweelinq 1.0: Bach orgel 4 seconden - Kam orgel 5 seconden

De beste wensen
Matthias


512 samples 10.5 ms 48 KHz
Ram 4.233 MB Sweelinq
Totale cpu 2,1 procent
Laadtijd Bach 1 seconde
Kam 2.5 seconden :D
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Berichten: 44

Geregistreerd: 12 okt 2017 20:13

Woonplaats: Langweer

Bericht 30 okt 2021 08:23

Re: Sweelinq software

Als ik de proefversie van Sweelinq download, is die dan geldig tot eind van dit jaar? Of maar twee weken?

Sorry, in iddels gevonden: tot eind van het jaar. Of zonder internet na installatie twee weken.

Berichten: 44

Geregistreerd: 12 okt 2017 20:13

Woonplaats: Langweer

Bericht 31 okt 2021 09:35

Re: Sweelinq software

Gisteren een grotere computer aangeschaft en Sweelinq geinstalleerd. Alles werkte direct en sjonge wat prachtig! Ik speelde nog altijd met de gratis versie van Hauptwerk die met Oude Pekela, Wildervank en nog een van die orgels op mijn offline computer stonden. Maar sjongejonge wat is dit prachtig: dat geweldige Kam-orgel waar ik vroeger vaak naar orgelconcerten ging en dat prachtige Bach-orgel. In januari meteen maar de betaalde versie aanschaffen. Gisteren de hele dag zitten spelen tot we naar het theater ‘moesten’: Bach’s triosonates en passacaglia, Mendelssohn, Vierne en Durufle. Ik kon niet ophouden met spelen en baalde zowaar dat we naar het theater moesten. Het is gewoon een snoepfabriek!

Berichten: 45

Geregistreerd: 24 aug 2015 19:08

Woonplaats: Meppel

Bericht 31 okt 2021 14:55

Re: Sweelinq software

Aart Veldhuizen schreef:Het is gewoon een snoepfabriek!


Grappig om dit uit Sneek te horen ;-)

Berichten: 20

Geregistreerd: 15 feb 2017 17:46

Bericht 06 nov 2021 18:18

Re: Sweelinq software

Hallo allen,

Ik heb Sweelinq geinstalleerd en getest, met het prachtige Kam orgel erbij was ik erg onder de indruk.
In vergelijking met Hauptwerk valt me dit niet tegen. Ik zie duidelijk voordelen tov Hauptwerk:

vrij compacte sample orgel
reverb convolution zorgt voor ontlasting processor
laadtijd
geen ultra-PC nodig om het volle werk te bespelen.

Nadelen ( misschien niet alle) zijn er ook:

Toegepaste convolution reverb klinkt behoorlijk hol, maar dit is enigszins bij te stellen met de Eq.
welke sample sets komen er nog bij
prijsstelling tov Hauptwerk
tremulant niet instelbaar

Maar al met al een prima concurrent in de markt, stukken beter dan Johannus LIVE is mijn oordeel.

Resumerend kan gesteld worden dat HW de High End is op dit gebied, dus is er wel degelijk een (behoorlijke|) markt voor dit product.

Groet, Harm

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 16 nov 2021 21:12

Re: Sweelinq software

Omdat sommige reviews hierboven wat voorbehoud toonden, had ik geen hoge verwachtingen. Gisteren de software en de beide samplesets toch maar gedownload. Ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben!

De geluidskwaliteit vind ik altijd het belangrijkste aspect. Ik ben van mening dat de beide Sweelinq samplesets kunnen concurreren met de beste Hauptwerk samplesets! Met name die van het Bachorgel. Dat is een hele prestatie gegeven het feit dat gekozen is voor een andere benadering met convolution reverb. De nagalm klinkt heel natuurlijk, en er is geen spoor van verkeerde releases, afgeknipte galmstaarten of ruis zoals in vele Hauptwerk samplesets.

Buitenom de geluidskwaliteit wint Sweelinq het op een aantal punten van Hauptwerk, zoals hierboven al genoemd: de beperkte geheugeneisen en de gebruikersvriendelijkheid.

Op een aantal punten heeft Hauptwerk nu nog meer en geavanceerdere functionaliteit. Maar heel veel van die functionaliteit heb ik maar zelden nodig. De functionaliteit die in Sweelinq zit, zal voor de meeste mensen ruimschoots voldoende zijn.

Tenslotte verdient het een compliment dat, hoewel het een betaversie is, alles heel vloeiend lijkt te werken. Wel moet ik zeggen dat ik 1x een crash had waardoor het programma er mee stopte, maar het is snel genoeg opnieuw gestart. En dat ze Wikipediateksten gebruiken om toe te lichten wat o.a. Transpose is, moet ze maar vergeven worden :)

Ik hoop dat ze voorspoedig door blijven ontwikkelen, want dit is een bijzonder veelbelovende start!
Avatar gebruiker

Berichten: 85

Geregistreerd: 13 nov 2019 16:49

Bericht 21 nov 2021 21:47

Re: Sweelinq software

Hier is een versie van het 3e deel van mijn Herz Jesu Blues. Het is de finale in fortissimo: Bach orgel met 50% galm.

Afbeelding
https://youtu.be/kA6UyXexh4M
Herz-Jesu-Blues [Part 3 - Finale - Beta Version]

Ik denk dat de Sweelinq set van het Bach orgel de betere is van de twee sets. De IR lijkt me zeer overtuigend.

Muzikale groeten
Matthias

PS: Ik ben erg benieuwd naar de prijs!
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 22 nov 2021 21:43

Re: Sweelinq software

Het forum is inmiddels ook terug,alleen niemand weet zich waar het bevind. Typ gewoon in Google. Sweelinq.com forum. En je hebt het forum terug.
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Berichten: 28

Geregistreerd: 16 nov 2021 16:45

Woonplaats: Middelstum

Bericht 23 nov 2021 11:53

Re: Sweelinq software

Hoi Bucanier, dan ben ik benieuwd hoe je dat voor elkaar krijgt.
Als ik naar www.sweelinq.com/forum ga, moet ik eerst inloggen.
Dat lukt, maar daarna krijg ik de mededeling: "You do not have access rights to view this page."

Had jij dat ook, of moet ik Noorlander gewoon ff mailen?
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 23 nov 2021 18:06

Re: Sweelinq software

MatthijsvdW schreef:Hoi Bucanier, dan ben ik benieuwd hoe je dat voor elkaar krijgt.
Als ik naar http://www.sweelinq.com/forum ga, moet ik eerst inloggen.
Dat lukt, maar daarna krijg ik de mededeling: "You do not have access rights to view this page."

Had jij dat ook, of moet ik Noorlander gewoon ff mailen?


Nee dat heb ik niet. Ik typ gewoon in Sweelinq.com. Forum. Maar zonder www ervoor. En de laatste berichten daarvan dateren nog steeds van vorige maand. Maar ik kwam er wel dus op.

Even een aanpassing. Ik kwam er vandaag ook niet meer op. Waarschijnlijk heeft iemand per abuis het adres vrijgegeven, maar net wat ik al zei in het bericht hierboven. Er is zins vorige maand geen activiteit meer geweest.
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 25 nov 2021 11:08

Re: Sweelinq software

Weet iemand al hoe het gaat in 2022. Werkt dan Sweelinck SW ineens niet meer en moet er betaald worden? Hoeveel?
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 25 nov 2021 11:19

Re: Sweelinq software

FredM schreef:Weet iemand al hoe het gaat in 2022. Werkt dan Sweelinck SW ineens niet meer en moet er betaald worden? Hoeveel?

https://www.sweelinq.com/faq/

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 26 nov 2021 10:05

Re: Sweelinq software

Sorry foutje, is iets anders, bericht verwijderd.
Laatst bijgewerkt door GerrGouw op 26 nov 2021 14:25, in totaal 1 keer bewerkt.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 nov 2021 10:33

Re: Sweelinq software

En Noorlander is ook geen Hauptwerk dealer meer.
Staat niet meer in dit lijstje https://www.hauptwerk.com/dealers/ en Hauptwerk is ook in de eigen webshop https://hauptwerkshop.com/ onder software niet meer te vinden; alleen sample sets.

Problemen te over dan.


Edit 26-11 21:45hr.
Nu Gerrit zijn bericht heeft aangepast, is de context van dit bericht zoek. De laatst zin is dan misschien niet helemaal juist.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 27 nov 2021 22:45

Re: Sweelinq software

Doordat ik te snel een conclusie trok, is de context uit het vorige bericht wel wat weg ja.
Het ongemak met Sweelinq, wordt er echter niet minder van, maar groter.
De vrees was nl., dat de programma man een andere baan had, maar dat blijkt de communicatie man te zijn
De verwachtingen over de communicatie naar buiten zijn verder gedaald.
Sweelinq is in elk geval niet voor ieder beschikbaar gekomen zoals beloofd was.
Bijv. Win 10 nodig, internet nodig, ook meende men dat e.a. in het engels moest.

Ondanks de meerdere lovende oordelen hier, staan er ook wat reacties met voorbehouden die neerkomen op steriel, niet levendig genoeg.
Dat snelle laden en kleine files, is dat allemaal wel echt belangrijker dan bijv. meerdere releases per toon? Daar heb ik nog niets over kunnen gelezen.
Ook in de uitloop van de galm heb ik een paar keer aan het einde een nieuwe golf gehoord, die dan weer opnieuw uitloopt.

Voor wie het alsnog graag wil weten, is nu met wat zoeken terug te vinden, dat het in C++ gemaakt moet zijn.

We wachten af.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 28 nov 2021 00:38

Re: Sweelinq software

GerrGouw schreef:Ondanks de meerdere lovende oordelen hier, staan er ook wat reacties met voorbehouden die neerkomen op steriel, niet levendig genoeg.

Als je daar last van hebt kun je de waarden van het windmodel wat hoger zetten. Verder vermijd ik zelf een te directe klank door niet alleen front, maar front+rear naar mijn front speakers te sturen, en rear gewoon naar mijn rear speakers. Eventueel kun je front en rear zelfs apart naar je front speakers sturen, dan kun je rear helemaal naar smaak ophogen t.o.v. front (meer dan mogelijk is met de slider).

Dat snelle laden en kleine files, is dat allemaal wel echt belangrijker dan bijv. meerdere releases per toon? Daar heb ik nog niets over kunnen gelezen.

Meerdere releases zijn volgens mij niet nodig bij convolution reverb. Meerdere releases zijn bij "natte" sample sets nodig om de volgende reden: een release is een apart sample dat geplakt wordt achter de sample van een (vastgehouden) noot. Maar als je staccato speelt heeft de klank zich nog niet volledig ontwikkelt. Als je daar dan de nagalm van een volledig ontwikkelde pijpenklank achter plakt sluit dat niet goed aan. Dus heb je aparte releases nodig voor staccato spel. Bij convolution reverb doet zich het hele probleem niet voor want convolutie is wezenlijk anders dan twee samples achter elkaar plakken. Het is een veel betere nabootsing van hoe nagalm écht werkt.

Ook in de uitloop van de galm heb ik een paar keer aan het einde een nieuwe golf gehoord, die dan weer opnieuw uitloopt.

Is mij nog niet opgevallen, maar ik zal er eens op letten. Welke samples?

Berichten: 12

Geregistreerd: 04 jan 2018 20:48

Bericht 28 nov 2021 15:49

Re: Sweelinq software

Wel jammer dat een te snel getrokken conclusie hier in het forum beschreven wordt. Bedenk dat je daar een bedrijf (met werknemers) mee kunt beschadigen. Dat kan toch de bedoeling niet zijn!!

Ook ik heb de Sweelinq software geïnstalleerd, En ja, ik kom ook wel dingen tegen die nog niet werken zoals bedoelt. Daarbij bedenk ik dat het een bèta versie 2 betreft en dat er dus nog zaken verder ontwikkeld worden. Een aantal zaken welke ik tegenkwam heb ik naar het info emailadres gestuurd en krijg daar altijd een reactie op. Op die manier hoop ik bij te dragen aan een (er zit muziek in) kansrijk product. En ik zie uit naar de volgende bèta versie.

Berichten: 50

Geregistreerd: 19 feb 2018 21:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 29 nov 2021 14:06

Re: Sweelinq software

Hallo allen,

Ik heb Sweelinq geinstalleerd en getest, met het prachtige Kam orgel erbij was ik erg onder de indruk.
In vergelijking met Hauptwerk valt me dit niet tegen. Ik zie duidelijk voordelen tov Hauptwerk:

vrij compacte sample orgel
reverb convolution zorgt voor ontlasting processor
laadtijd
geen ultra-PC nodig om het volle werk te bespelen.

Nadelen ( misschien niet alle) zijn er ook:

Toegepaste convolution reverb klinkt behoorlijk hol, maar dit is enigszins bij te stellen met de Eq.
welke sample sets komen er nog bij
prijsstelling tov Hauptwerk
tremulant niet instelbaar

Maar al met al een prima concurrent in de markt, stukken beter dan Johannus LIVE is mijn oordeel.

Resumerend kan gesteld worden dat HW de High End is op dit gebied, dus is er wel degelijk een (behoorlijke|) markt voor dit product.

Groet, Harm


Welke sets komen er nog bij? Als ik op de website van Noorlander kijk en daar van een willekeurig orgel de brochure open staat er bij de beschrijving van Sweelinq oa:
"Orgels
Er zijn inmiddels beroemde orgels opgenomen voor Sweelinq, zoals
de orgels van de Grote Kerk van Dordrecht. De klankechtheid laat
zich het best vergelijken met een natuurgetrouwe cd-opname. Sweelinq en zijn
techniek spreken tot de verbeelding, de mogelijkheden zijn vrijwel onbegrensd!
Verder zijn talloze samplesets die reeds op de markt zijn, geschikt om in Sweelinq te bespelen"

Berichten: 4

Geregistreerd: 14 okt 2021 22:05

Bericht 29 nov 2021 17:32

Re: Sweelinq software

Vanaf vandaag is Sweelinq beta3 beschikbaar: https://sweelinq.com/download
Voor alle wijzigingen zie: https://download.sweelinq.com/file/Sweelinq/Public+beta/Software/Release+notes.pdf

We zijn benieuwd naar jullie ervaringen. We staan open voor alle feedback. Deze kan worden ingestuurd via het contact formulier op de website.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 29 nov 2021 22:16

Re: Sweelinq software

Josq schreef:
Is mij nog niet opgevallen (galmuitlopen die golven), maar ik zal er eens op letten. Welke samples?


Luister eens naar de galmuitlopen bij Ps 42 en 68 op YT van Marco Prins.
De galmuitlopen, dus niet over de rest van zijn spel.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 28

Geregistreerd: 16 nov 2021 16:45

Woonplaats: Middelstum

Bericht 30 nov 2021 12:09

Re: Sweelinq software

Sweelinq schreef:Vanaf vandaag is Sweelinq beta3 beschikbaar: https://sweelinq.com/download
Voor alle wijzigingen zie: https://download.sweelinq.com/file/Sweelinq/Public+beta/Software/Release+notes.pdf

We zijn benieuwd naar jullie ervaringen. We staan open voor alle feedback. Deze kan worden ingestuurd via het contact formulier op de website.


Dank voor het bericht.
Gelijk geïnstalleerd, vanavond eens uitproberen!

Berichten: 28

Geregistreerd: 16 nov 2021 16:45

Woonplaats: Middelstum

Bericht 30 nov 2021 12:14

Re: Sweelinq software

GerrGouw schreef:
Josq schreef:
Is mij nog niet opgevallen (galmuitlopen die golven), maar ik zal er eens op letten. Welke samples?


Luister eens naar de galmuitlopen bij Ps 42 en 68 op YT van Marco Prins.
De galmuitlopen, dus niet over de rest van zijn spel.


Ik snap wat je zegt. Zeker aan het eind met het volle werk klinkt het raar.
Maar: dit lijkt betaversie 1 te zijn. We zijn inmiddels bij 3.
Ik denk dat dat verschil maakt, want ik kan het probleem niet reproduceren bij beta 2, waar ik drie weken lang vrij uitgebreid op gespeeld heb.

Bovendien: we weten niet op welke PC Marco Prins speelt. Wat zijn de specs, welke Windowsversie, etc.

Dus: dit is toevallig één opname die inderdaad niet ok klinkt.
Maar het is dan ook echt de enige.
Mijn eigen ervaringen zijn totaal anders: het klinkt als een klok.
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 30 nov 2021 13:35

Re: Sweelinq software

Als ik kijk naar de instellingen kijk, van Marco Prins, staat de instellingen van de reverb op 91%.
Als ik mijn eigen instellingen bekijk, staat dat op 55%. Maar mijn audio staat ook op 43%!
Zou het daar ook aan kunnen liggen?

Groet,
Jchum

Berichten: 28

Geregistreerd: 16 nov 2021 16:45

Woonplaats: Middelstum

Bericht 30 nov 2021 15:25

Re: Sweelinq software

Hoi Jochum,

Ik speel zelf ook met minder nagalm/wet-sample, maar het zóú natuurlijk ook op 91% Reverb gewoon goed moeten gaan...

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 30 nov 2021 15:58

Re: Sweelinq software

YouTube schijnt nogal wat compressie toe te passen op het geluid. Misschien dat dat nog iets geks tot gevolg heeft.
Volle werk, 91% vind ik niet mooi klinken (te wollig) maar dat is meer vanwege de overvloed aan galm dan dat er iets mis is met de galm zelf.
VorigeVolgende

Keer terug naar Sweelinq

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com