Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Sweelinq software

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 18 sep 2022 22:26

Re: Sweelinq software

Dat vind ik niet.

Als je op het originelen orgel speelt heb je die optie ook niet.
Het is voor mij een doorn in het oog met alle toevoegingen die sommige sample set maker zich permitteren.
Hou de sample sets zo origineel mogelijk, althans voor mij.

Maar commercieel gezien begrijp ik het wel en daar gaat het om tegenwoordig.
De bolle (snoep) winkel moet blijven draaien.

Willem.

Berichten: 154

Geregistreerd: 12 maart 2011 16:27

Woonplaats: Hattem

Bericht 19 sep 2022 11:13

Re: Sweelinq software

Ik geniet van alle 4 orgels waar vind je niet wat is een pijp orgel wel altijd perfect neem nu Zwolle
staat te hoog voor gemeentezang en er wordt niets aangdaan. maar bij sweelinq gaat blijkbaar op een profeet wordt in eigen land niet geeerd, het is nu zo stil op het forum wat deze orgels betreft.

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 19 sep 2022 21:59

Re: Sweelinq software

Gorinchem??..…...

Berichten: 44

Geregistreerd: 12 okt 2017 20:13

Woonplaats: Langweer

Bericht 19 sep 2022 22:29

Re: Sweelinq software

Ik geniet erg van Gorinchem. Mooie fluiten, krachtige prestanten, verschillende tongwerken en een prachtig helder plenum. Ik vind alleen de labiaalstemmen van het pedaal wat zacht, maar dat vind ik in Westzaan ook, dus dat kan ook aan mijn installatie liggen. Ik geniet erg van de talloze combinaties in een van de triosonates van Bach waar ik momenteel mee bezig ben. Morgen ook eens met Choral II van Cesar Franck op Gorkum proberen wat ik ook aan het instuderen ben, al denk ik dat dit beter op het Kam-orgel van Dordt tot zijn recht komt, waar ik het meestal op speel. Ik heb helaas slechts een tweeklaviers speeltafel en zou die graag inruilen voor een drieklaviers apparaat, met name voor de grote romantische werken.

Hauptwerk was me veel te technisch en stelt ook hogere eisen aan de computer en is bovendien een heel stuk duurder.

Een tientje per maand vind ik prima. Ik zie uit naar de orgels die er bij komen. Eerder hadden ze het over Vierdag te Ede (ken ik niet) en het volgens mij Maarrschalkerweerd-orgel in de Augustijnerkerk in Dordt dat ik wel eens gehoord heb. En ze hadden het over bekende stadsorgels, waarbij ik stiekem hoop op de Muller vd Jacobijner in Leeuwarden.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 20 sep 2022 08:48

Re: Sweelinq software

Ik heb het ook geinstalleerd. Goed om te weten dat het in de webshop lijkt dat je meteen moet betalen, maar dat is niet zo. Je begint eerst met de gratis proefperiode als je jezelf registreert en Sweelinq installeert.

Ik vind Gorinchem over het geheel genomen erg mooi. Ik herken dat de labiaalstemmen van het pedaal niet erg draagkrachtig zijn. De 16' labialen van het Hoofdwerk zijn in de laagste 2 octaven ook erg zacht. Geen idee of dit op het echte orgel ook zo is, of dat de bewerker van de samples zijn basfrequenties niet onder controle had.

Wat ik jammer vind is dat de opnames die je maakt met Sweelinq genormaliseerd worden op basis van geluidssterkte. Dus stel dat je een opname maakt met alleen de viola (het zachtste register), dan klinkt die viola in de opname erg hard. Maar als je begint met de viola en eindigt met het volle werk, dan klinkt de viola juist erg zacht (zoals het hoort). Het volle werk klinkt dan ongeveer net zo hard als de losse viola in de andere opname...
Ik weet dat normalisatie vaak ook wordt toegepast bij het maken van CD-opnames, maar deze automatische normalisatie is wel erg extreem, hinderlijk en niet makkelijk te herstellen. Veel beter is het om, zoals in Hauptwerk, geen normalisatie te gebruiken. Wie dat achteraf wel wil toepassen, heeft genoeg tools tot zijn beschikking.

Ik heb ook nog niet gevonden hoe je een ander orgel kunt laden met MIDI bediening. Dat betekent dat je altijd een muis of touchscreen nodig hebt als je binnen Sweelinq van orgel wilt wisselen.

Gebruik je wel een touchscreen of muis, dan kun je de registers slechts 1 voor 1 aanklikken. In Hauptwerk kun je swipen/slepen, dat werkt toch prettiger.

Sweelinq heeft zo te zien geen sequencer, waarmee je met 1 knop telkens naar de volgende registratie kunt gaan. Een gemis als je een complex stuk wilt spelen met veel registratiewisselingen.

Sweelinq is qua geluidskwaliteit en gebruiksgemak goed geslaagd. Maar op sommige punten net iets teveel uitgekleed. Ik hoop dat er (snel) een volgende versie komt.

Berichten: 22

Geregistreerd: 08 jan 2013 14:49

Bericht 20 sep 2022 10:40

Re: Sweelinq software

Afgelopen weekend heb ik een tijd lang de sample set van Gorinchem uitgeprobeerd. De verwachtingen waren hoog. Ik ken het orgel en door enthousiaste berichten van anderen, tot aan beroepsmusici toe, was ik heel benieuwd naar de kwaliteit. Ook het concept sprak me aan, voor een tientje per maand toegang tot een collectie indrukwekkende orgels, wow! Dat zou een mooie aanvulling op Hauptwerk zijn.
Al snel sloeg de verwachting helaas om in teleurstelling. Ervaring/beleving is lastig te duiden, maar ik ervaar de klank als hol t.o.v. de samplesets van Hauptwerk. Ook al temper je de akoestiek, het blijft op afstand klinken (zowel via de hoofdtelefoon als via de speakers). Misschien een kwestie van wennen dacht ik nog, dus heb ik het een paar dagen geprobeerd, audio aanpassingen gedaan etc. Maar toen ik weer switchte naar Hauptwerk (o.a. Utrecht, Goerlitz) was het voor mij duidelijk: Hauptwerk is dan misschien complexer, vraagt meer van je hardware, maar als je dat op orde hebt is het wat mij betreft (mits hoge kwaliteit samplesets) nog steeds de overtreffende trap.
Benieuwd of er meer mensen zijn met eenzelfde ervaring.

Berichten: 154

Geregistreerd: 12 maart 2011 16:27

Woonplaats: Hattem

Bericht 20 sep 2022 11:01

Re: Sweelinq software

Mooi dat er commetaar komt de 16` zijn inderdaad zacht terwijl de fagot 16~ een mooi krachtig geluid geeft
ook in de baskant het plenum klinkt bij bij heel mooi een echte orgel klank
door mekaar ben ik goed tevreden al blijft bij allebij plus en min punten maar nu kun je allebij hebben
en dus tevreden zijn.

groet Dick
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 20 sep 2022 12:44

Re: Sweelinq software

Ik vind Gorinchem over het geheel genomen erg mooi. Ik herken dat de labiaalstemmen van het pedaal niet erg draagkrachtig zijn. De 16' labialen van het Hoofdwerk zijn in de laagste 2 octaven ook erg zacht. Geen idee of dit op het echte orgel ook zo is, of dat de bewerker van de samples zijn basfrequenties niet onder controle had.


Arjan Versluis vertelde zaterdag ook dat de Prestant 16' inderdaad een slechte aanspraak heeft, ivm met wat ik dacht, verzakte orgelpijpen.

Ik herken de punten van Mathijs niet echt. Wat ik mooi vind van Gorkum, en minder van Utrecht, dat een MF naar F registratie mooier klinkt dan op Utrecht. Hard en zacht is mooi op Utrecht, maar er tussenin blijft statisch klinken en zingt niet. Wat ik van Goerlitz gehoord heb, klinkt die prachtig. Maar ook een pittig prijskaartje.

Over Leeuwarden, is nog niets bekendgemaakt. Maar als je op de website kijkt, staat er wel foto's met microfoons wat wel heel erg op het front lijkt van Leeuwarden. Dus wie weet?!?!
Avatar gebruiker

Berichten: 85

Geregistreerd: 13 nov 2019 16:49

Bericht 20 sep 2022 19:11

Re: Sweelinq software

Willem Orlando schreef:Dat vind ik niet.

Als je op het originelen orgel speelt heb je die optie ook niet.
Het is voor mij een doorn in het oog met alle toevoegingen die sommige sample set maker zich permitteren.
Hou de sample sets zo origineel mogelijk, althans voor mij.

Maar commercieel gezien begrijp ik het wel en daar gaat het om tegenwoordig.
De bolle (snoep) winkel moet blijven draaien.

Willem.


Sorry, dat is polemiek zonder argumentatie.

Sweelinq is cool. Maar: als ik - zoals reeds is aangetoond - de "Prelude in klassieke stijl" van Gordon Young niet kan oefenen met een van de vier Sweelinq-orgels voor de dienst (zoals blijkt uit een ander voorbeeld), dan is het voor mij nutteloos.

Overigens heeft Gorinchem een extensie: "Bw-Ped (extended)".

Documentatie van een orgel werkt niet met Hauptwerk of CeciliaVPO, noch met LiVE of Sweelinq. Een positivistische illusie. Wat kan werken is een overtuigende en goed klinkende praktijkmogelijkheid op basis van een echt orgel.

Muzikale groeten
Matthias

Berichten: 87

Geregistreerd: 03 maart 2011 15:08

Bericht 21 sep 2022 09:48

Re: Sweelinq software

Matthijs,

Ik heb dezelfde ervaring als jou. Kan aan mijn oren of mijn audio liggen. Maar vooralsnog vind ik Hauptwerk beter klinken.

Echter laten we Sweelinq een serieuze kans geven. En waarom zouden er niet 2 of meer programma's naast elkaar kunnen bestaan?

Van heel veel producten zijn (gelukkig) meerdere leveranciers en meerdere versies. Hebben we wat te kiezen.

Groeten
Arend L.

Berichten: 99

Geregistreerd: 22 jun 2018 07:59

Bericht 21 sep 2022 14:55

Re: Sweelinq software

Mooi om zo alle meningen te lezen!

Ikzelf probeer het maar altijd met een auto te vergelijken. Uiteindelijk zijn 4 wielen een motor een een rem genoeg, maar je kan er 1000 of 100000 euro aan uitgeven. Dat verschil, ja dat merk je! Maar je komt met allebei op de eindbestemming aan!

Ik speel met plezier op hauptwerk en sweelinq. Dit wisselt elke paar weken af. Dat geldt ook voor het sampleset, die wisselen ook regelmatig, maar zeker niet dagelijks! Het fijne is dat je gewoon lekker kan spelen op allerlei soorten orgels, groot en massief, of juist klein en subtiel. Ik geniet er elke keer weer van!
Met vriendelijke groet,
Johan.

van Harmonium naar Hauptwerk

Berichten: 22

Geregistreerd: 08 jan 2013 14:49

Bericht 21 sep 2022 17:13

Re: Sweelinq software

Joopie schreef:Ikzelf probeer het maar altijd met een auto te vergelijken. Uiteindelijk zijn 4 wielen een motor een een rem genoeg, maar je kan er 1000 of 100000 euro aan uitgeven. Dat verschil, ja dat merk je! Maar je komt met allebei op de eindbestemming aan!


Leuke metafoor Johan! Het rijdt voor mij alleen minder prettig in een goedkopere auto als je ook in een duurdere wagen kan rijden ;) . Ik houd het maar dicht bij mezelf. Natuurlijk is het goed dat er meerdere software pakketten naast elkaar bestaan. Alleen al voor de marktwerking is dat goed. Voor mij is het naast elkaar gebruiken op dit moment echter nog niet aan de orde om de eerder genoemde reden. Ik merk het klankbeeld wat me niet tevreden stemt overigens ook op in de Youtube video's die nu verschijnen. Wie weet verandert dit nog bij toekomstige samplesets!

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 21 sep 2022 17:56

Re: Sweelinq software

Ik ben in de loop van de jaren bij aardig wat Hauptwerkers op bezoek geweest en het valt me op dat maar weinig mensen hun speakeropstelling goed voor elkaar hebben. Als je geen neutrale weergave hebt van het geluid (dat kan ook bij hoofdtelefoons het geval zijn) dan hangt het van toevalligheden af, of Hauptwerk beter klinkt dan Sweelinq of andersom.

Natuurlijk kunnen er veel meer factoren in het spel zijn, maar de geluidskwaliteit van je eigen opstelling is altijd een heel belangrijke.
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 21 sep 2022 17:58

Re: Sweelinq software

De klank van Gorinchem vind ik zeker wel mooi. Maar sommige stemmen vind ik een wat elektronische gloed overheen liggen.
De pedaalstemmen vind ik juist wel goed klinken en een goed volume hebben. Bij de sample van Dordrecht dreunt het pedaal juist teveel. Kan dus ook aan de audioketen liggen.

Natuurlijk hoop je op de meest realistische audio weergave. Maar met deze prijzen vind ik het huidige zeker wel waard. Hauptwerk is nog steeds mooier, maar die prijzen liggen dan ook veel hoger.
Avatar gebruiker

Berichten: 85

Geregistreerd: 13 nov 2019 16:49

Bericht 21 sep 2022 18:44

Re: Sweelinq software

arendl schreef:Matthijs,

Ik heb dezelfde ervaring als jou. Kan aan mijn oren of mijn audio liggen. Maar vooralsnog vind ik Hauptwerk beter klinken.

Echter laten we Sweelinq een serieuze kans geven. En waarom zouden er niet 2 of meer programma's naast elkaar kunnen bestaan?

Van heel veel producten zijn (gelukkig) meerdere leveranciers en meerdere versies. Hebben we wat te kiezen.

Groeten
Arend L.


Hartelijk dank!

Maar laat er geen misverstand over bestaan: Ik ben erg druk geweest met Sweelinq en link het. Ik ben ook erg blij met Sweelinq, maar vraag me af waarom daar geen orgelset is die geschikt is voor dagelijks gebruik. LiVE heeft het. En Hauptwerk heeft het ook. CeciliaVPO zal het ook hebben (a'''!!!).

Wat ik vind van de concurrentie van Sweelinq voor Hauptwerk, heb ik hier in het Duits gezegd:
https://www.youtube.com/watch?v=5Rb_jTAlL9Q&t=228s

Ik heb trouwens erg genoten van het Bach-orgel: https://www.youtube.com/watch?v=kA6UyXexh4M&t=0s

Zoals ik al zei: Sweelinq is cool en heeft een super windmodel en goede galm. Vooral: De laadtijd is exorbitant snel. Ik zou me Sweelinq heel goed kunnen voorstellen als een tweede zeer snel systeem.

Maar er is nog steeds behoefte aan verbetering.

Muzikale groeten
Matthias

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 21 sep 2022 19:42

Re: Sweelinq software

Gorinchem loopt bij mij tot g'''.......

Berichten: 28

Geregistreerd: 16 nov 2021 16:45

Woonplaats: Middelstum

Bericht 22 sep 2022 10:07

Re: Sweelinq software

josq schreef:
Sweelinq heeft zo te zien geen sequencer, waarmee je met 1 knop telkens naar de volgende registratie kunt gaan. Een gemis als je een complex stuk wilt spelen met veel registratiewisselingen.



Die miste ik ook, bij de overgang van de bèta naar de definitieve 1.0-versie.
Maar het antwoord van Noorlander is:

"In het scherm Organ settings -> Switches kun je alle switches vinden waarmee het orgel bediend kan worden.
Daar vind je ook de switches van de stepper. Via MIDI learn kun je deze koppelen aan een toets/knop."

Doe er je voordeel mee ;-)

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 22 sep 2022 12:57

Re: Sweelinq software

MatthijsvdW schreef:Die miste ik ook, bij de overgang van de bèta naar de definitieve 1.0-versie.
Maar het antwoord van Noorlander is:

"In het scherm Organ settings -> Switches kun je alle switches vinden waarmee het orgel bediend kan worden.
Daar vind je ook de switches van de stepper. Via MIDI learn kun je deze koppelen aan een toets/knop."

Doe er je voordeel mee ;-)


Ha, dank je! Eens rondneuzen of daar nog meer "missende" functionaliteit te vinden is
Avatar gebruiker

Berichten: 85

Geregistreerd: 13 nov 2019 16:49

Bericht 26 sep 2022 22:17

Re: Sweelinq software

https://sweelinq.com/product/gorinchem- ... atz-organ/

"Rugwerk (C-g"') ... Hoofdwerk (C-g"') ... Bovenwerk (C-g"')"

Veel dank!

Matthias
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 11 okt 2022 22:54

Re: Sweelinq software

Ik heb eindelijk Sweelinq ook eens geprobeerd. Het klinkt inderdaad prachtig, maar als je het vergelijkt met HW, dan is HW toch wel een stukje mooier. Tijdens de 2 weken proefperiode heb ik niet op HW gespeeld om zo goed mogelijk te wennen aan Sweelinq. Ook heb ik de C/Cis verdeling over mijn 2 frontkanalen aangezet.
Je zou nog roomcorrectie/filter en intonatie kunnen toepassen, maar ik ben bang dat je ook daarmee de 'elektronische zweem'' die ik opmerk er niet mee weg krijg. Na 2 weken HW 'kaal' (zonder intonaties etc.) weer eens opgestart, en tja, dat klinkt voor mij toch wel een stukje beter.

De bediening van de software is daarentegen wel heel fijn. Duidelijk en niet teveel poespas.
Mocht Sweelinq ooit met een grote update komen, ga ik het nog eens een kans geven. Voorlopig start ik toch liever HW op.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 11 okt 2022 23:23

Re: Sweelinq software

Ik heb het andersom: ik vind Sweelinq overtuigender dan Hauptwerk. Komt waarschijnlijk mede door het windmodel, dat bij Sweelinq erg goed is maar bij de meeste Hauptwerk sample sets niet erg goed uitgevoerd is.

Een "elektronische zweem" herken ik niet. Behalve misschien als je nagalm slider helemaal naar "rear" zet.
Ik heb een surround opstelling, waarbij ik front+rear naar de frontspeakers stuur en rear naar de rearspeakers. Vaak zet ik de slider helemaal naar "front" , dus dan is het simpelweg front naar front en rear naar rear.

Bij Sweelinq vind ik surround geluid een groot verschil maken in realisme, meer dan bij Hauptwerk. Dus misschien is een goede surroundopstelling nodig voor succes met Sweelinq?
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 11 okt 2022 23:53

Re: Sweelinq software

Het windmodel herken ik inderdaad ook wel.
Het zou kunnen dat surround beter werkt. Iets voor de volgende keer om te testen

Berichten: 28

Geregistreerd: 27 dec 2013 17:05

Bericht 12 okt 2022 09:58

Re: Sweelinq software

MatthijsvdW schreef:
josq schreef:
Sweelinq heeft zo te zien geen sequencer, waarmee je met 1 knop telkens naar de volgende registratie kunt gaan. Een gemis als je een complex stuk wilt spelen met veel registratiewisselingen.



Die miste ik ook, bij de overgang van de bèta naar de definitieve 1.0-versie.
Maar het antwoord van Noorlander is:

"In het scherm Organ settings -> Switches kun je alle switches vinden waarmee het orgel bediend kan worden.
Daar vind je ook de switches van de stepper. Via MIDI learn kun je deze koppelen aan een toets/knop."

Doe er je voordeel mee ;-)

Inderdaad kun je met rechtsklik-MidiLearn alle knopen van de setzer toekennen aan de setzerknoppen van je speeltafel...

Berichten: 149

Geregistreerd: 07 okt 2012 16:57

Bericht 12 okt 2022 19:09

Re: Sweelinq software

Ik vindt persoonlijk de orgels meer klinken zoals een orgel hoort te klinken
Bv bij Hauptwerk en dan bv Utrecht klinken de afzonderlijke pijpen mooi maar herken ik in het spel niet veel van het gehele orgel terug.

Wel is het bij Sweelinq zo dat de audio keten bepalend is en zoals ik hierboven al las meerdere speakers maken het zeker af, Als voorbeeld: Gisteren Reed ik met een groep dagbesteders van mijn werk in een bus en zette voor de gein eens ene youtube opname van Leendert op Ala Handel. Het geluid kwam uit 6 speakers. Wow wat een verschil dan uit 2 speakers.


Peter
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 06 dec 2022 11:37

Re: Sweelinq software

Herman Coster schreef:Zelf al enige tijd in bezit van het set Gorinchem. Heb m'n nieuwe orgel gekocht met Gorinchem op de trekkers.
...
Ze hebben op het BW een Celeste 8' toegevoegd en op het RW een Sesquialter II.
Ook een koppel BW-pedaal.

Ik heb nu ook Gorinchem gedownload maar zie die Celeste en Sesquialter niet. Zijn ze weer weggehaald in de definitieve versie?
VorigeVolgende

Keer terug naar Sweelinq

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com