Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Fake Surrounds?

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 85

Geregistreerd: 13 nov 2019 16:49

Bericht 19 apr 2023 21:33

Fake Surrounds?

Bevorderen sets met meer dan 4 stereokanalen faken?

Intussen geef ik weer de voorkeur aan stereosets (100 % diffuse) of een evenredige(!) verdeling zoals 60 % diffuse en 40 % rear of 40 % diffuse en 60 % rear.

Afbeelding

Een voorbeeld: Menuett - Sampleset Billerbeck - Sonus paradisi

Al het andere, zoals "Channel settings close/front/rear: 100/68/49%", beschouw ik als fake. Dit bestaat niet in werkelijkheid.

Sorry voor mijn nieuwe Menuett. Maar ik vind het geluid zo mooi. En met Billerbeck nog meer.

Muzikale groeten
Matthias

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 19 apr 2023 21:41

Re: Fake Surrounds?

Zelfs stereo is "fake"! Of beter gezegd een illusie. Maar in een goede opstelling en met een goede opnametechniek een heel overtuigende illusie. Ik denk dat het ook zo is met surround. Met als grootste voordeel dat surround het gevoel van onderdompeling in de ruimte kan versterken.
Avatar gebruiker

Berichten: 85

Geregistreerd: 13 nov 2019 16:49

Bericht 28 apr 2023 10:00

Re: Fake Surrounds?

josq schreef:Zelfs stereo is "fake"! Of beter gezegd een illusie. Maar in een goede opstelling en met een goede opnametechniek een heel overtuigende illusie. Ik denk dat het ook zo is met surround. Met als grootste voordeel dat surround het gevoel van onderdompeling in de ruimte kan versterken.


Dat klopt.

Maar het probleem is anders: met stereo sta ik als persoon op één plaats. Tussen twee stereoparen kan ik in het midden staan of zo. Met drie stereoparen zou ik op minstens twee plaatsen moeten staan. Maar dat is onmogelijk.

"Channel settings close/front/rear: 100/68/49%" werkt fysiek niet.

Is het duidelijk wat ik bedoel?

Muzikale groeten
Matthias

Berichten: 42

Geregistreerd: 30 dec 2020 15:56

Bericht 28 apr 2023 10:46

Re: Fake Surrounds?

Echte (surround) stereo beleving is "kunsthoofd" stereo en afluisteren via hoofdtelefoon, maar aangezien dit niet geschikt is voor weergave via luidspeakers zul je meerdere stereo microfoon paren moeten plaatsen om direct front geluid, zij, achter en evt. boven en onder reflecties op te nemen.

Maar die plaatsing van de microfoons is heel belangrijk en zou naar mijn gevoel alleen maar kunnen vanuit 1 positie, naar voren, opzij en naar achteren.
Dit om looptijd verschillen van al die geluiden zoveel mogelijk te beperken.

Je leest ook dat rear microfoons achter in de kerk geplaats worden en dan ben je inderdaad op twee plekken tegelijk en ik vraag mij ook af of dat eigenlijk wel kan.

Er wordt ook wel beweert dat je zou kunnen schuiven met perspectieven, maar volgens mij kan dat niet, je kunt hoogstens de balans van al die kanalen aanpassen maar dat is heel iets anders dan je verpaatsen in de ruimte.

Dit kan alleen als je daadwerkelijk de microfoons verplaatst.
Misschien kan iemand met surround opname ervaring hier zijn licht op werpen.

Hgr, Wim
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 28 apr 2023 18:47

Re: Fake Surrounds?

Inderdaad is zelfs met Binaural geluid de positie waar je je bevindt belangrijk. Dus vind ik de oplossing van Sonus Paradisi met Surround sets prima. Je kunt je afstand tot het orgel zelf regelen. Natuurlijk is het fake, maar geldt dat niet voor Hauptwerk, GrandOrgue, Sweelinck?? Dit betreft allemaal sampling en is kunstmatige weegave van de werkelijkheid

Een leuk youtube om met koptelefoon te bluisteren: https://youtu.be/itLxXeyM2aM
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 09 jun 2023 06:51

Re: Fake Surrounds?

Een systeem dat volgens mij een echt ruimtelijk effect weergeeft, en op mij grote indruk heeft gemaakt is Omniwave ontwikkeld door Leo de Klerk
zie:https://bloomline.com/
Heeft iemand ervaring met Oniwave in combinatie met Hauptwerk?
Avatar gebruiker

Berichten: 85

Geregistreerd: 13 nov 2019 16:49

Bericht 12 sep 2023 20:16

Re: Fake Surrounds?

FredM schreef:... Natuurlijk is het fake, maar geldt dat niet voor Hauptwerk, GrandOrgue, Sweelinck??

Ja, dat kan allemaal waar zijn. Maar werkt Sweelinq niet ook proportioneel? (Scusi, Evert-Jan!)

Ik neig weer steeds meer naar stereo. Net als vroeger. Of naar een evenredige geluidsverdeling van vier kanalen in totaal (bijvoorbeeld: 100/0; 75/25; 50/50; 25/75; 0/100). Ik heb hier veel plezier van.

Het geluid "diffuus" is betrouwbaar goed met een ervaren fabrikant. Zoals hier:

* Hochzeitsmusik für Orgel - Wedding Music for Organ [Improvisation Trial 1]

Muzikale groeten
Matthias

Berichten: 42

Geregistreerd: 30 dec 2020 15:56

Bericht 14 dec 2023 12:09

Re: Fake Surrounds?

Ik neig weer steeds meer naar stereo. Net als vroeger. Of naar een evenredige geluidsverdeling van vier kanalen in totaal (bijvoorbeeld: 100/0; 75/25; 50/50; 25/75; 0/100). Ik heb hier veel plezier van.

Het geluid "diffuus" is betrouwbaar goed met een ervaren fabrikant. Zoals hier:

Muzikale groeten
Matthias[/quote]

Hoi Matthias,
Het stereo geluid waar je steeds meer naar neig is ook maar een samenvoeging van allerlei directe en indirecte geluiden maar dan gereduceerd naar twee kanalen.
De opmerking van sommige ‘we hebben toch ook maar twee oren’ gaat niet op.
Onze oren zijn maar niet gewone microfoontjes maar een ingenieuze samenwerking tussen oren en onze hersenen en ogen waardoor we prima richting en lokalisatie kunnen vaststellen.
Een stereo opstelling met speakers zorgt ook weer voor allerlei reflecties van de ruimte waardoor er ook weer een soort surround weergaven ontstaat, tenzij je via gesloten koptelefoon luister dan blijf je strikt in de originele ruimte.
Een surround opstelling zoals gebruikelijk; rear achter en front voor is naar mijn gevoel niet zoals het in een kerkruimte ook werkt.
Ik ervaar zowel voor, achter en opzij een mengeling van al die geluid met een nadruk van het directe orgel geluid.
Dit is ook wat volgens mij bij Sweelinq gebeurt, het mengen van ruimte (rear) geluid met de frontkanalen. Belangrijkste reden waarom dat systeem in mijn oren toch niet goed klinkt is het ontbreken van een realistische opname afstand bij de microfoon waarbij voor, zij, achter, onder en boven geluiden bij elkaar komen.
Mijn opstelling is dan ook als volgt; Rear zowel voor opzij en achter, diffuse alleen aan de zijkant, en front zowel voor als achter, dit aangestuurd door 6 kanaals versterkers waarmee alles in verhouding is in te regelen.
Voor de woonkamer is dit geen optie maar als je een aparte kamer hebt is dit goed te doen.
Hgr, Wim
Avatar gebruiker

Berichten: 85

Geregistreerd: 13 nov 2019 16:49

Bericht 16 dec 2023 19:35

Re: Fake Surrounds?

zandhoop schreef:Hoi Matthias,
Het stereo geluid waar je steeds meer naar neig is ook maar een samenvoeging van allerlei directe en indirecte geluiden maar dan gereduceerd naar twee kanalen.
De opmerking van sommige ‘we hebben toch ook maar twee oren’ gaat niet op.
Onze oren zijn maar niet gewone microfoontjes maar een ingenieuze samenwerking tussen oren en onze hersenen en ogen waardoor we prima richting en lokalisatie kunnen vaststellen.
Een stereo opstelling met speakers zorgt ook weer voor allerlei reflecties van de ruimte waardoor er ook weer een soort surround weergaven ontstaat, tenzij je via gesloten koptelefoon luister dan blijf je strikt in de originele ruimte.
Een surround opstelling zoals gebruikelijk; rear achter en front voor is naar mijn gevoel niet zoals het in een kerkruimte ook werkt.
Ik ervaar zowel voor, achter en opzij een mengeling van al die geluid met een nadruk van het directe orgel geluid.
Dit is ook wat volgens mij bij Sweelinq gebeurt, het mengen van ruimte (rear) geluid met de frontkanalen. Belangrijkste reden waarom dat systeem in mijn oren toch niet goed klinkt is het ontbreken van een realistische opname afstand bij de microfoon waarbij voor, zij, achter, onder en boven geluiden bij elkaar komen.
Mijn opstelling is dan ook als volgt; Rear zowel voor opzij en achter, diffuse alleen aan de zijkant, en front zowel voor als achter, dit aangestuurd door 6 kanaals versterkers waarmee alles in verhouding is in te regelen.
Voor de woonkamer is dit geen optie maar als je een aparte kamer hebt is dit goed te doen.
Hgr, Wim


Ik weet zeker dat je over veel dingen gelijk hebt. Maar ik vermoed dat we hier langs elkaar heen praten.

Muzikale groeten
Matthias

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com