Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Koppel Rugwerk aan Hw Domorgel Utrecht

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 02 jan 2013 15:36

Koppel Rugwerk aan Hw Domorgel Utrecht

Geachte forum lezers, kan iemand mij aangeven hoe ik bij het Domorgel Utrecht het Rugwerk kan koppelen aan het Hw. Dus ik speel op man 2 Hw en wil dat dan man 1 Rw meedoet. Hopelijk is dit zo duidelijk.

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 jan 2013 16:45

Re: Koppel Rugwerk aan Hw Domorgel Utrecht

Frans

die koppel bestaat niet (zowel op het echte orgel als in de sampleset).
Je kunt wel de virtuele koppels van Hauptwerk gebruiken (master couplers)

Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 02 jan 2013 17:24

Re: Koppel Rugwerk aan Hw Domorgel Utrecht

Dankjewel Evert-Jan hoe activeer ik dat permanent ? Je zegt in master couplers , maar als ik daarop klik zie ik deze koppel Hw Rw niet staan ?

Berichten: 60

Geregistreerd: 06 aug 2012 21:25

Bericht 02 jan 2013 19:12

Re: Koppel Rugwerk aan Hw Domorgel Utrecht

Beste Frans,

Als je dit permanent wilt, kun je het beste gaan naar:
Organ settings - Keyboards

(of via auto-detect)
Avatar gebruiker

Berichten: 124

Geregistreerd: 26 apr 2011 14:38

Woonplaats: Werkendam

Bericht 02 jan 2013 19:17

Re: Koppel Rugwerk aan Hw Domorgel Utrecht

Hallo,

Volgens mij werkt de koppel HwRw precies andersom. Bij het volle orgel speelt men op het onderste klavier ipv op het hw klavier (man2). Is dus koppel Rw-Hw. Ik heb de sampleset niet dus weet niet of deze ook virtueel zo gekopieerd is...
Dit werkt in Bolsward ook zo. Tenminste als ik goed kijk op de vele filmpjes op YouTube.
Kan me niet voorstellen dat op het echte orgel het Hw en Rw niet gekoppeld kunnen worden nml
Avatar gebruiker

Berichten: 124

Geregistreerd: 26 apr 2011 14:38

Woonplaats: Werkendam

Bericht 02 jan 2013 19:57

Re: Koppel Rugwerk aan Hw Domorgel Utrecht

net even de Demo van de Dom bekeken. Registerknop 38 koppelt het Hw aan het RW. dus op man 1 is gekoppeld te bespelen. koppel vanaf Hw naar Rw bestaat niet nee. Is toch niet erg zo ....?
Misschien trap ik een open deur in en wist je dit al lang en heb ik je vraag niet goed begrepen..... :oops:

Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 02 jan 2013 20:17

Re: Koppel Rugwerk aan Hw Domorgel Utrecht

Dank voor jullie reacties op mijn vraag. Ik heb inderdaad gezien dat je het Hw aan het Rugwerk kunt koppelen, alleen het is toch ook gebruikelijk dat je aan het Hw het Rugwerk kunt koppelen, immers het Bw is toch ook aan het Hw te koppelen.
Dus het volle orgel alleen via man 1 het Rugwerk met behulp van de koppels Rw Hw en Hw Bw ?
Avatar gebruiker

Berichten: 124

Geregistreerd: 26 apr 2011 14:38

Woonplaats: Werkendam

Bericht 02 jan 2013 20:48

Re: Koppel Rugwerk aan Hw Domorgel Utrecht

jep.

Zie je vaker bij historische orgels. Had vroeger met de soort koppelmechanieken te maken. Is in de sampleset 1 op1 overgenomen. Wel realistisch dus!!

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 jan 2013 21:57

Re: Koppel Rugwerk aan Hw Domorgel Utrecht

Frans schreef:Dankjewel Evert-Jan hoe activeer ik dat permanent ? Je zegt in master couplers , maar als ik daarop klik zie ik deze koppel Hw Rw niet staan ?

Je kunt mini panel II (dit is het 2e manuaal) nemen van de master couplers en dat ergens op je scherm zetten. Elke keer als je de Dom laadt, wordt dit mini panel ook weer zichtbaar. Bij andere samplesets kun je eventueel andere mini panels gebruiken die daar dan alleen zichtbaar zijn.
Op dit panel kun je " I 8 " koppelen, dus 1 op 1 naar het rugwerk.
Voordeel van deze mini panels is, dat als je het spelen opneemt in midi formaat, deze koppel ook wordt opgenomen in de midi file.

Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 02 jan 2013 22:04

Re: Koppel Rugwerk aan Hw Domorgel Utrecht

Evert-Jan dat is de uitkomst, dat die koppel ook meegaat in de midiopname !
Nu nog aan de praat krijgen, ga morgen proberen. Zijn je omschreven stappen alles wat ik moet doen ?

Jos ook dank voor je bruikbare reactie.

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 jan 2013 22:35

Re: Koppel Rugwerk aan Hw Domorgel Utrecht

Frans,

- menu registratie
- mini panel II
en dan op die knop op " I 8 " drukken. Ter info " I 16 " is een subkoppel en " I 4 " is een superkoppel van hoofdwerk naar het rugwerk, maar die functie horen niet thuis op het Domorgel
Dit werkt altijd en onafhankelijk welk merk orgel of keyboard je ook hebt

Via midi learn kun je ook een knop van je orgel er aan toewijzen.
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 03 jan 2013 17:57

Re: Koppel Rugwerk aan Hw Domorgel Utrecht

Jos Biesheuvel schreef:jep.

Zie je vaker bij historische orgels. Had vroeger met de soort koppelmechanieken te maken. Is in de sampleset 1 op1 overgenomen. Wel realistisch dus!!

Niet alleen met de koppelmechaniek, ook met de gemeentezangpraktijk. Immers, afgezien van de ingebruikneming werd er op de meeste orgels nooit meer een concert gegeven en klonk het orgel alleen tijdens de eredienst. Bij het begeleiden van gemeentezang is de koppel Hoofdwerk aan Rugwerk ideaal. Je kunt uitkomend spelen met gekoppelde manualen, linkerhand op het Hw waar een stevige begeleidingsklank klaar staat, rechterhand op het Rw waar krachtige registers als Cornet en Mixtuur te vinden zijn (dichtbij de zingende gemeente, dus ideaal om de melodie te laten horen), met daaraan gekoppeld ook nog eens de stevige klank van het Hw.
Niet voor niets bevindt de Cornet zich in stadorgels (Haarlem, Amsterdam, Gouda, Utrecht) op het Rugwerk: dat had met deze begeleidingspraktijk te maken.
Op nieuwe orgels wordt het soms ook toegepast, zie bijv. Noorderkerk Rijssen, een orgel dat ook echt voor gemeentezangbegeleiding is gebouwd.
http://www.henkvaneeken.com/uitgevoerdwerk/RijssenNoorderkerk.html

Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 03 jan 2013 20:24

Re: Koppel Rugwerk aan Hw Domorgel Utrecht

Dick dank voor deze duidelijke verklaring waarom niet ! Evert-Jan dank voor je advies hoe ik het toch wel kan doen dat koppelen van het Rw aan het Hw . Heb geprobeerd en het werkt.

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com